אברהם מנגיסטו
אברהם מנגיסטוצילום: אלבום משפחתי

מחדל או ניסיון מכוון לנהל את הפרשה בדרגים גבוהים? עשרה חודשים מאז נודע דבר יציאתו של אברהם מנגיסטו לעזה, לא דן בנושא הקבינט המדיני בטחוני.

גם וועדת החוץ והביטחון קיבלה מידע ראשוני בלבד סמוך למועד האירוע, ולא עודכנה מאז כלל.

ח"כ צחי הנגבי, יושב ראש ועדת החוץ והביטחון הודה לפני הצהריים כי לא ידע על הפרשיות מראש. "אין לי מושג. קראתי את הדיווח בתקשורת. צלצלתי למנהל הוועדה וניסיתי לברר עימו אם הוועדה קיבלה דיווח על הנושא, והוא אמר לי שבשעתו, נמסר לוועדה דיווח שהוצג כקוריוז ומאז לא דווח דבר. זה היה בעניין מנגיסטו, ואחר כך ראיתי דיווח על הבחור השני, שגם אותו לא הכרתי".

רק השבוע הגיע ראש הממשלה לשיחה עם חברי הוועדה, ונשאל על שורה של סוגיות בטחוניות, אבל עניינו של מנגיסטו כלל לא עלה על סדר היום, והעיד כנראה על כך שחברי הוועדה פשוט לא היו מודעים לנושא.

גם שרים החברים בקבינט הופתעו הבוקר לגלות על הפרשה מדיווחים בכלי התקשורת, בעוד שני חברי כנסת, ח"כ פנינה תמנו-שאטה וח"כ אילן גילאון היו בסוד העניינים, בשל הניסיונות לסייע למשפחה.

מבדיקת ערוץ 7 עולה כי ראש הממשלה החליט לנהל את הנושא עם כמה שפחות שותפי סוד, ורק שר הביטחון, ראשי ארגוני המודיעין והממונה על תחום השבויים והנעדרים מטעם נתניהו, אל"מ מיל. ליאור לוטן, היו בסוד העניינים, ואף קיימו קשר רציף עם משפחתו של מנגיסטו.

גרומים במשרד ראש הממשלה אמרו ל ערוץ 7 בתגובה כי "מכיוון שמדובר בנושא שלא נדרשה בו החלטת קבינט, שרי הקבינט לא עודכנו".

עם זאת, גורמים בלשכת ראש הממשלה ציינו כי בתחילת חודש נובמבר האחרון נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם חברת הכנסת דאז פנינה תמנו-שטה, שהיתה אז גם יו"ר השדולה למען יוצאי אתיופיה. הפגישה נקבעה תוך זמן קצר מרגע פנייתה, שהגיעה בעקבות פניית משפחתו של אברהם מנגיסטו אליה. בפגישה השתתף גם ליאור לוטן, מתאם שבויים ונעדרים מטעם ראש הממשלה.