השם טרם הותר לפרסום. הרב מהצפון מובא להארכת מעצר
השם טרם הותר לפרסום. הרב מהצפון מובא להארכת מעצרצילום: באסל עווידאת, פלאש90

עד לשעת סגירת הגיליון, יותר משבוע לאחר התפוצצות הפרשה שזכתה לכינוי "פרשת הרב מהצפון", טרם הותר לפרסום שמו של הרב העומד במרכז הפרשה.

מדובר ברב שעמד עד לפיצוץ הפרשה בראש ישיבה באזור הצפון, אך נאלץ לעזוב את תפקידו בהוראת שורת רבנים שבדקו טענות שעלו נגדו למעשים לא ראויים כלפי נשים. מדובר בנשים שבאו לקבל את עצתו של הרב, חלקן מתוך הקהילה שהתגבשה סביב הישיבה, וחלקן נשים שהגיעו מכיוון ששמעו נפוץ בשנים האחרונות ברחבי הארץ.

פעמיים נדחתה בקשתו של הרב לאסור את פרסום שמו, אולם עד שלא יוכרע ערעור שהגיש לבית המשפט העליון בנושא, איסור פרסום השם עומד בעינו. המשטרה מבקשת ששמו של הרב יותר לפרסום, על מנת לסייע בחקירת מעשיו. שופטת בית המשפט המחוזי בנצרת, אסתר הלמן, קיבלה כאמור את עמדת המשטרה באופן עקרוני, תוך שהיא מציינת כי חומרי החקירה שנאספו עד כה נגד הרב הם בעלי משקל רב. "במקרה הנוכחי, חומר החקירה שנאסף עד כה הינו משמעותי ובעל עוצמה. מדובר ביותר מתלונה אחת. יתירה מכך, יש בו אינדיקציה לפגיעה רחבה יותר ושיטתית במתלוננות נוספות".

הרב למד בישיבה תיכונית מהמובילות במגזר ובישיבת הסדר ידועה, ולאחר שהקים את הישיבה שבראשה עמד יצא שמעו כמקובל וכפועל ישועות. אולם חברים שהכירו אותו בשנות לימודיו בישיבה התיכונית ובישיבת ההסדר, איתם שוחחנו השבוע, לא התרשמו אז שמדובר באדם יוצא דופן. הרב מהצפון לא נחשב אז לתלמיד מבריק במיוחד או למדן, וכוחותיו, ככל שהיו כאלה, לא באו באותן השנים לידי ביטוי. גם כאשר הקים את הישיבה ועמד בראשה, לא עסק הרב בהוראת הגמרא וההלכה, והתמקד בהוראת מוסר וספרי תורת הנסתר.

עם הזמן צבר הרב מעמד בעיר מגוריו, וסביב הישיבה שהקים החלה להתגבש קהילה של אברכים ובוגרים. הישיבה הצמיחה מתוכה גם מוסדות נוספים והפכה לגורם משפיע, כאשר במרכז כל המערכת עומד הרב. אולם כל המפעל ספג מכה קשה מאוד, כאשר לפני כמה שבועות הגיעו לרב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, עדויות לפיהן הרב מהצפון פגע בנשים שהתייעצו עמו. הרב אליהו, יחד עם צוות רבנים מהעיר, בדקו את הטענות, ובסיום הבדיקה הורו לרב לעזוב את עיר מגוריו. הרב אכן עזב את העיר, וביום שלישי בשבוע שעבר פורסמה ההודעה מטעם הרבנים על הרחקתו.

יומיים לאחר מכן, ביום חמישי, נעצר הרב בחשד שניסה לעזוב את גבולות הארץ. במקביל לכך הוגשה נגדו תלונה ראשונה במשטרה על ידי אישה שלטענתה פגע בה. לאחר המעצר נמשך זרם התלונות נגד הרב, וכיום תלויות ועומדות נגדו לפחות שמונה תלונות של נשים שונות על מעשים שונים שביצע לכאורה.

"איבדנו אבא"

הרב שמואל אליהו סיפר בשיחה עם 'בשבע' על הדרך שבה נחשפה הפרשה ונחשפו מעשיו של אותו רב. "יומיים אחרי האזכרה של הרב מרדכי אליהו זצ"ל התקשרה אליי אישה, ושאלה אם נכון שלמקובלים מותר לעשות דברים שאסורים על פי השולחן ערוך. התשובה היא כמובן שאין שום הלכות למקובל, וההפך הוא הנכון, מקובל צריך לדקדק עוד יותר ולהחמיר בקיום ההלכה. האישה לא אמרה במי מדובר, אבל בסופו של דבר התברר לנו שמדובר בו. ביקשתי מהרב חיים בזק המשמש כדיין בצפת שישב איתי ויחד שמענו את האישה, שסיפרה גם על נשים נוספות שייתכן שנפגעו באותו אופן. קראנו לו והוא הודה בדברים בפניי ובפני הרב בזק".

הרב אליהו הוסיף וסיפר כי אותו רב ניסה לחפות על מעשיו. "הצענו לו להעביר את הדברים לפורום 'תקנה' והוא סירב, הצענו לו להעביר את הדברים למשטרה אך הוא טען שאין בכך שום דבר פלילי. אמרנו לו שלפי דעתנו הוא צריך לעזוב את כל תפקידיו, ודרשנו ממנו למסור לנו רשימה של הנשים שבהן הוא פגע. הוא מסר לנו רשימה שהתברר אחר כך שהיא רשימה חלקית מאוד. בהמשך התברר לנו שהוא ממשיך ליצור קשר עם אנשי הישיבה ולא עומד במה שהוא הסכים לו, אז דרשנו ממנו לעזוב את העיר. הוא עזב את העיר, אבל התברר לנו שהוא ממשיך ליצור קשר עם אותן נשים וגם עם אנשים נוספים, ולמעשה מנסה ליצור מוקד כוח מבחוץ. באותו שלב גם דרשנו ממנו למסור רשימה מעודכנת של הנשים שבהן הוא פגע. הוא מסר רשימה ארוכה יותר, אך התברר לנו בהמשך שגם הרשימה הזאת הייתה לא מלאה".

בשלב הזה הבינו הרבנים שאין ברירה אלא לחשוף את הדברים באופן ציבורי וכינסו לשם כך תחילה את האברכים והתלמידים בישיבתו של אותו רב. "אספנו את בחורי הישיבה, אנשים עשו קריעה של ממש בשם ומלכות. אנשים בכו והתעלפו. חז"ל משווים יום נורא ליום שנעשה בו העגל, בעיניי אותם רגעים היו גם כן כיום שנעשה בו העגל".

הפרשה הזאת לא עלולה לגרום לאובדן האמון ברבנים ומקובלים?

"אני נפגש במעגלים רחבים של נפגעים, בישיבה, בעיר ובארץ כולה. דתיים וחילונים, במעגלים ענקיים. אני נדהם לראות איך מצד אחד אנשים מקבלים בצורה בוגרת את העובדות ומבינים שזה אכן מה שהיה, ואין מצד שני אנשים מיישרים את הגב ואומרים 'אנחנו לא מאמינים באלוקים בגלל פלוני או אלמוני'. הציבור למד לקח והוא לא מאבד את הראש. לא בגלל שרב אחד חטא אנחנו מאבדים אמון בכל הרבנים, בדיוק כפי שלא בגלל שקצין אחד בצבא עשה משהו לא בסדר אנחנו נאבד אמון בצה"ל כולו. אני מצדיע לתלמידי הישיבה שלמרות הקושי הגדול מיישרים את הגב ואומרים בקול ברור: 'אין עוד מלבדו'".

סערת הרוחות בקרב תלמידיו של הרב מהצפון גדולה מאוד. במהלך השבוע פנינו לתלמידים ותיקים ובוגרים של הישיבה בניסיון לשוחח עמם, אך נענינו פעם אחר פעם בשלילה. התחושות הקשות וסערת הרגשות מציפים בוגרים רבים. אחד מהם אף השווה בין תחושת האובדן שחווים תלמידיו של הרב מהצפון בימים אלו לתחושה של אובדן אב.

אחד הבוגרים שניאות לשוחח עם 'בשבע' הוא טל (שם בדוי). טל למד בישיבה כאשר עוד הייתה מכינה, וסיים את לימודיו לפני למעלה מעשור. הוא מציין כי תקופת הלימודים במכינה הייתה משמעותית מאוד בעבורו. על הפרשה שמע טל מחבר שאיתו למד במכינה. התגובה הראשונה לקריאת הכתבות בנושא הייתה חוסר אמון מוחלט. "לא האמנתי, פשוטו כמשמעו. היה לי ברור שהרב הוא האור ויש מי שמנסה לכבות את האור. מטבע הדברים עולות במקרה כזה כל מיני ספקולציות בראש, ומחשבות אולי מישהו ניסה לפגוע ברב".

מה שהתחיל להטות מבחינתו של טל את הכף הוא ההבנה שמי שעומד בראש מחנה הרבנים שעסקו בנושא הוא רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו. "ידעתי שהרב למד אצל אביו, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, וידעתי גם שהם היו מאוד קרובים אחד לשני. זה גרם לי לחשוב שייתכן שבכל זאת יש בכך משהו". מה שגרם לטל להבין סופית שככל הנראה הדברים נכונים, הוא שיחה עם אחד הרבנים שאצלו למד בתקופת המכינה. "אמרתי לרב 'תגיד לי שזה לא נכון', אבל הרב ענה לי שלצערו הוא לא יכול להגיד את זה".

טל חושש שהישיבה לא תוכל להחזיק מעמד במתכונת הנוכחית. "שמעתי שהרב שמואל אליהו רוצה להביא ראש ישיבה חדש, כדי שיתפוס את מקומו של הרב. קשה לי להאמין שדבר כזה יעבוד, הנעליים של הרב גדולות מדי. שוחחתי בתחילת השבוע, אחרי שהסערה קצת שככה, עם חבר שעדיין לומד בישיבה, והוא אמר לי שחלק מהתלמידים כבר לקחו את הרגליים ועזבו".

גם במבט לאחור טל לא מצליח לזהות סימנים למה שקרה בהיכרותו עם הרב בתקופה שבה למד במכינה וגם בשנים שלאחר מכן. "שום דבר לא יכול היה לגרום למחשבות שדברים כאלו קרו מאחורי הקלעים. הרב לא נגע אפילו בנו, התלמידים הבנים. היה דיסטנס מאוד ברור. לא היה בסגנון שלו שום דבר שיכול היה לגרום לנו לחשוב שקורה מאחורי הקלעים משהו לא בסדר".

למרות התחושה הקשה, טל סבור שהדברים שלמד בשנותיו במכינה יישארו איתו לכל החיים. "לפני שהגעתי למכינה לא הייתי בכיוון של להיות דתי. העולם הרוחני שנבנה בי בשנים שהייתי במכינה יישאר בי. זה בסיס שנבנה שם ואני לא חושב שנפגע, גם לאחר מה שקרה".  

הרב אברהם אנגל צילום: עצמי

"לרב יש גרסה חזקה ואמינה"

למרות הקושי, צוות הר"מים מנסה בימים אלה להחזיר את החיים בישיבה למסלולם, ואף להגביר את לימוד התורה והשקידה. הרב אברהם אנגל, אשר משמש כר"מ וכמשגיח רוחני בישיבה, סיפר ל'בשבע' כי "אנחנו נדהמים מעוצמת החיים של התלמידים. בית המדרש פעיל, התלמידים לומדים. היה כמובן שלב של טראומה ושל אבל, אבל אנחנו כבר עשרה ימים אחרי כן. אנחנו נמצאים במצב שבו ברור כבר לכולם שכל המסכות הוסרו, ושאנחנו עובדים את ה' ולא אף אחד אחר. כמעט כולם חזרו לתפקוד מלא, ולאלו שעדיין קשה אנחנו עוזרים בסיוע של צוות טיפולי מתאים. החזרה ללימוד והכוח של דיבוק החברים, מוכיחים שהכוח של הישיבה בא מכוח של תורה ומכוח של אמת".

הרב אנגל מציין כי החזרה לשגרה מלווה גם בהכנות לקראת השנה הבאה, הן בהיבט של גיוס התלמידים וההכנות המעשיות, והן בהיבט של איתור ראש ישיבה חדש, מהלך שצפוי להגיע לסיכום כבר בימים הקרובים. "יש בישיבה תורה, יש בישיבה קדושה, יש בישיבה יראת שמיים ויש עבודת המידות ועם זה אנחנו ממשיכים הלאה. יהיו בישיבה ראש ישיבה ור"מים, ויחד נעצים את כל מה שיש ונבנה קומה נוספת של בחירה חופשית ועבודת מידות אישית".

עו"ד אפרים דימרי, סנגורו של הרב, משוכנע כי בסופה של הפרשה יתברר כי אין כל ממש בהאשמות המוטחות במרשו. בריאיון לערוץ 7 הדגיש עו"ד דימרי כי "לטענתו של הרב הכול עורבא פרח, הכול הבל הבלים. כפי שהתחיל בקול תרועה גדולה, זה יסתיים בקול ענות חלושה. בשיחות שלי איתו הוא מכחיש את הטענות למעשים המיוחסים לו. כרגע כל הפרשה בחקירה משטרתית. אני מניח שהמשטרה גובה עדויות ולאחר מכן הוא יידרש להתעמת עם העדויות. הרב מחכה בכיליון עיניים להתעמת עם העדויות ועם אותן נשים, שלדבריו כמעט את כולן הוא לא מכיר".

עו"ד דימרי נשאל אם אין בהצטברות העדויות בזו אחר זו כדי ללמד על כך שיש ממש מאחורי הטענות, והשיב כי "ההצטברות של המקרים היא הזויה".

''כל עוד אני מסנגר על הרב, לא אתן לחרוץ את דינו. יש כללים. המשטרה חוקרת והוא יבוא למתן גרסה נוספת ולסתור את הטענות. התלונות שהגיעו הן מהעבר הרחוק. מה פתאום אותה גברת נזכרה אחרי 13 שנה?" הוא שואל.

עם זאת, עו"ד דימרי לא התיימר להשיב בשם הרב על הטענות נגדו בתחום המוסרי וההלכתי. "נשכרתי כדי לייצגו בפן המשפטי והחוקי. את הפן ההלכתי-מוסרי-ערכי אני משאיר לרבנים ולגדולים ממני. אנחנו יודעים כמה חילוקי דעות יש בין רבנים ופוסקים. אני מאמין שהעסק הזה יסתיים בלא כלום. לרב יש גרסה טובה, חזקה, איתנה ואמינה שאותה הוא מוסר לחוקריו. שימשיכו לחקור ולבדוק. אין שום עניין פלילי, וזו טענתנו ואנחנו עומדים על כך. אין שום עניין פלילי במעשים המיוחסים לרב, מעשים המוכחשים בכל מקרה. אולי יש משהו רוחני-הלכתי, ולזה אני לא רוצה להיכנס".

עו"ד דימרי הכחיש את הפרסומים בתקשורת לפיהם הרב ניסה להימלט לחו"ל. "שגגה בידם של כל כלי התקשורת. הרב לא ניסה לברוח לחו"ל. הרב עבר צנתור לפני כמה ימים, ובעקבות הלחץ התקשורתי שהיה סביבו, רופאיו ייעצו לו שילך ויחלים במקום כלשהו בחו"ל", ציין דימרי, ''באותו שלב שהוא ניסה לצאת לחו"ל לא היה נגדו כלום. המשטרה מנסה ליצור בלון תקשורתי של מי שניסה לברוח, אבל זה לא נכון. אף אחד לא אמר לו שהוא צריך להיחקר, כי לא היה מה לחקור. התלונה הראשונה הוגשה ביום חמישי בערב והוא נסע לשדה התעופה קודם לכן, ביום חמישי".

קשר של יראה וזהירות

על מנת לבחון את הנושא מזווית עקרונית יותר, בעיקר מהזווית המניעתית, שוחחנו עם הרב אהרל'ה הראל, ראש בית המדרש הקהילתי בעפרה ומרכז תחום ההכוון במרכז 'בקדושה'. מדובר במרכז ששם לעצמו למטרה לעסוק בהכשרה, ליווי וטיפול בנושאי ההתבגרות והיצרים על פי דרכה של תורה.

הרב הראל התייחס תחילה לשניות שצריכה להיות קיימת ביחסי רב ותלמיד, כאשר מצד אחד ישנו ממד הקשר העמוק והיראה, ומנגד מחייבת מערכת היחסים הזאת גם זהירות. "קשר בין רב לתלמיד הוא קשר עמוק מאוד. רבי קורא בגמרא לכובס שלימדו תורה 'אתה עשיתני'. אבל מנגד אנחנו רואים, גם כן בחז"ל, שאנחנו מצווים לבדוק את רבותינו. בגמרא במסכת מועד קטן מובאים דברי רבי יוחנן: 'ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבא‑ות הוא - אם דומה הרב למלאך ה' צבא‑ות - תורה יבקשו מפיהו. ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיהו'. משמעות הדברים היא שאדם צריך לבדוק האם רבו אכן דומה למלאך ה' צבא‑ות. יש כאן מערכת יחסים מורכבת. מצד אחד הדבקות בתלמידי חכמים היא מצוות עשה של תורה, ומצד שני יש צורך בבדיקה של הקשר עם הרב".

איך עושים בדיקה שכזו?

"הדרך הטובה ביותר היא לדאוג שפרט לקשר עם רבו המובהק, אדם יהיה קשור לתלמידי חכמים נוספים. בדרך הזאת, אם משהו בהדרכות שקיבל מרבו המובהק נראה לו בעייתי, הוא יכול לשאול על כך את הרבנים הנוספים שעמם הוא קשור. קשר מוחלט לתלמיד חכם אחד, באופן בלעדי, הוא דבר מסוכן".

בנושאים של צניעות וקדושה נדרשת זהירות מיוחדת?

"חז"ל לימדו אותנו שאין אפוטרופוס לעריות. אין בחז"ל ביטויים שכאלו כלפי עבירות אחרות, אולי חוץ מגזל. המשמעות היא שבנושאים הללו יש רגישות גדולה וגם הגדול שבגדולים יכול ליפול. לכן בנושאים הללו צריך מנגד גם זהירות מיוחדת".

ישנם דברים שצריכים להדליק נורות אדומות כאשר תלמיד מקבל הדרכה מרבו?

"מה ששמעתי מרבותיי הוא שיש בדברים הללו שלושה סימני אזהרה שצריך להתייחס אליהם. הסימן הראשון הוא מחויבות הלכתית. אם הרב אומר משהו שנראה לא תואם את ההלכה, מוטלת החובה לעצור מיד ולבדוק. לא צריך מיד לפרוש מהרב, אבל חייבים לבדוק את זה, וכאן מועילה העצה של קשר עם רבנים אחרים. אף רב לא עומד מעל ההלכה. הסימן השני הוא נגיעות ואינטרסים. אם הרב מדריך הדרכה שנראה שעשויה לצמוח לו ממנה טובת הנאה, צריך לבדוק היטב את טיב ההדרכה, מאחר שלמדנו בתורה שהשוחד מעוור גם את עיני החכמים והצדיקים. הסימן השלישי הוא דבר שאדם חושש שעשוי לפגוע בו. אם הרב מדריך הדרכה כזו שהתלמיד מרגיש שהיא עלולה לפגוע בו, התלמיד צריך לבדוק אם זו באמת דרכה של תורה ולא ללכת אחרי הרב בעיניים עצומות. מי שיקפיד לשים לב לסימני האזהרה האלו, יימנע מנפילה בשגיאות חמורות שעליהן שמענו".