החמאס
החמאספלאש 90

ד"ר אלי כרמון, חוקר בכיר למדיניות נגד טרור במרכז הבין תחומי הרצליה, מסביר בשיחה עם ערוץ 7 מה לדעתו צריכה ישראל לעשות כדי להביא לשחרור האזרחים וגופות החיילים הנמצאות בידי החמאס.

כרמון סובר כי הפרשה נשארה חשאית מתוך אינטרס ישראלי, "אני מניח שמבחינת מדינת ישראל היה ניסיון לקיים איזה שהם מגעים ולראות איך לנהל משא ומתן איתם, ובוא לא נשכח שהנושא המרכזי מבחינת ישראל הוא החזרת הגופות של שני החיילים ממבצע "צוק איתן". 

להערכתו קיים הבדל גדול בין החיילים לבין האזרחים הישראליים, "ייתכן שיהיו שני משאים ומתנים נפרדים קודם כל על גופות החיילים ואחר כך שני האזרחים. הבעיה היא שיש לנו ניסיון מר מכל עסקאות החילופים שהיו במשך השנים, ובמיוחד העסק האחרונה של גלעד שליט ששחררנו מעל אלף טרוריסטים כולל כאלה עם הרבה דם על הידיים". 

לפי כרמון חמאס אינו מקיים מלחמה פסיכולוגית בעניין האזרחים, כי הוא מבין שהמחיר שהם יוכלו לקבל תמורת שני האזרחים יהיה הרבה יותר נמוך, "הם לא יכולים להציג אותם כהצלחה צבאית, לעומת שני החיילים שנפלו בקרב. לכן אני חושב שגם החמאס מבדילים בין שתי הסוגיות".

עם זאת הוא רואה ניצנים של לחץ על ההנהגה ועל הציבור בישראל, "אני חושב שמתחיל הלחץ הפסיכולוגי של חמאס על ישראל, זה בא לידי ביטוי בהתבטאות של חאלד משעל וב"מצעד הדיסקיות" בעזה, וגם בישראל מתחיל להיות לחץ מצד ההורים של החיילים על מקבלי ההחלטות וגם על דעת הקהל הישראלית, ואנחנו זוכרים את הלחץ הציבורי לקראת שחרורו של גלעד שליט." 

"אסור לישראל להגיע למצב שישחררו עשרות מאות ואפילו יותר טרוריסטים, אנחנו ראינו בין היתר גם בעסקת שליט שחלק לא מבוטל חזרו לפעול, חלקם נעצרו לקראת מבצע "צוק איתן" בגלל שהם התחילו לפעול בשטח, ואנחנו רואים שהתנאי המרכזי של חמאס להתחלת המו"מ הוא שחרור המחבלים שנעצרו במבצע שהחל אחרי חטיפת שלושת הנערים.

ד"ר כרמון מתייחס לבקשת המשפחה שפנתה לחמאס לשחרר את אברה בגלל מצבו הנפשי, "אני לא רואה את החמאס מוותר על שני הקלפים האלה, אבל המחיר שהוא ידרוש בוודאי יהיה יותר נמוך, המחיר הכבד יהיה עבור גופות החיילים". 

כרמון מונה את הפעולות שלדעתו ישראל צריכה לנקוט על מנת ליצור לחץ על חמאס, "ני חושב שהגיע הזמן לחוקק חוק שיגביל את חופש הפעולה של הדרג המדיני לשחרר טרוריסטים, מצד שני אפשר ללחוץ על חמאס ועל העצורים שלו בישראל. צריך להקשות מאד את ביקורי המשפחות ואת חופש האינפורמציה שיש להם, ויש לישראל מה לעשות כדי ללחוץ על חמאס ועל דעת הקהל הפלסטינית". 

אני חושב שישראל לא עושה מספיק מאמצים לקחת שבויים תוך כדי מלחמה שזה קלף מיקוח מאד רציני מול הארגונים האלה ומשום מה בהיבט המבצעי לא ראיתי הנחיות בכיוון הזה. זה נושא שצריך להיות בסדר עדיפות גבוה כאשר יש לנו שבויים בצד שני".