זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושליםצילום: ערוץ 7

חוות דעת שכתבו פרופסור מרדכי קרמינצר וד"ר עמיר פוקס מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, מתנגדת נחרצות להצעת החוק שמבקשת לגזור עונש מוות על מחבלים שרצחו על רקע לאומני.

את הצעת החוק יזם חבר הכנסת שרון גל מ"ישראל ביתנו" והיא תעלה ביום ראשון הקרוב לדיון בוועדת שרים לחקיקה.

חוות הדעת של פרופ' קרמניצר וד"ר פוקס, מתמקדת בשלושה היבטים מרכזיים. ראשית נטען, כי "קיימים פגמים קשים בהנחה כי הצעת החוק תסייע לתכלית שלה נועדה- התמודדות עם איום הטרור''. פוקס וקרמינצר מציינים כי הצעת החוק המנומקת ב-4 שורות בלבד, מתעלמת מן העובדה שאין כל ראיות מחקריות בדבר ההרתעה של עונש מוות, לא כל שכן, כשמדובר במחבלים המוכנים להסתכן בחייהם וחלקם אף נתפסים במהלך פיגוע התאבדות ש"אינו מושלם".

בנוסף, יתכן שהיות ויעבור זמן מסוים בין אירוע הרצח ובין ההוצאה להורג. ההליך הארוך של שפיטה ערעור ובקשות לחנינה  יהווה תמריץ לארגוני הטרור לחטוף חיילים או אזרחים, כדי לסכל את הוצאתם להורג של המחבלים ויתרה מכן, עלול לסכן את חייהם של החטופים הישראלים.

שנית, כותבים קרמינצר ופוקס, "ההצעה לוקה בחוסר סמכות חוקית היות שהכנסת איננה הריבון באזור יהודה ושומרון ואיננה יכולה להחיל את החוק באזור ולכפות דבר על שר הביטחון ומפקד האזור הצבאי. יתר מכך, הסוגיה, של איסור המתקת עונש המופיעה בחוק, עומדת בסתירה מובהקת למנהג בארצות המעטות שהנהיגו עונש מוות.

"הצעת החוק גם סותרת ישירות את הוראות אמנת ז'נבה הרביעית בנוגע להגנת אזרחים בימי מלחמה (סעיף 75), הקובעת כי אין לשלול מנידונים למוות את הזכות לבקשת חנינה. לכן, מדובר בהסדר חריג שאין לו אח ורע בעולם, באופן סלקטיבי על בני אוכלוסיה ספציפית- הפלסטינים".

ההיבט השלישי הוא הפגיעה שנוצרת בכבוד האדם, לטענתם. "המתת אדם היא המעשה האכזרי ביותר שניתן להעלות על הדעת. חברה מכבדת אדם, אינה יכולה לסבול המתה מכוונת, הנעשית בדם קר בעת שלא נשקפת סכנה מן הנידון למוות. המסר מפרקטיקה זו הוא של זילות ערך החיים וכבוד האדם", נכתב בחוות הדעת.

לסיכום, כותבים קרמינצר ופוקס: "הצעת חוק זו עלולה להכניס את ישראל למועדון 'מכובד' של מדינות כדוגמת סין, צפון קוריאה ואיראן. מדובר בהצעה דרמטית המוגשת ללא הסבר ראוי ומבלי להתייחס לשיקולים הרלוונטיים, להשפעותיה, בשאלות חוקתיות. זהו מקרה מובהק של זילות הליך החקיקה.

"הצעה זו פוגעת קשות בכבוד האדם ומבקשת להשית עונש אכזרי ובלתי אנושי והיא תפגע קשות ביחסה של החברה בישראל ליחס של קדושת חיי אדם ובתדמיתה של ישראל בעולם", נכתב.