פרוייקט בנייה
פרוייקט בנייהצילום: פלאש 90

שר הכלכלה, אריה דרעי, חתם על שינוי התקן הרשמי לפלדה לזיון בטון, שהוכן לאחר התייעצויות ובדיקות רבות של וועדת התקינה במכון התקנים מול כל הנוגעים בדבר.

שינוי התקן, במסגרתו מותאמת התקינה בישראל לתקינה המקובלת במדינות המפותחות, מאפשר להרחיב את השימוש בפלדה מסוגים נוספים, מתקדמים, חזקים וחסכוניים יותר, הנפוצים בשימוש ברחבי העולם.

הפלדה החדשה שתותר לשימוש, הנה בעלת עמידות וחוזק גבוהים יותר ולפיכך נדרשת כמות קטנה יותר ממנה לעומת הפלדה בה נעשה שימוש כיום. שימוש בכמויות קטנות יותר בפלדה המשופרת לכל יחידת בנייה, צפוי להביא להוזלת עלויות הבנייה של מבני ציבור, קניונים, תשתיות וכמובן דיור למגורים, תוך שימוש בחומר איכותי, עמיד ומתקדם יותר מהמקובל בשוק הנדל"ן הישראלי כיום.

על פי ההערכה, נדרשת כמות הפחותה בכ-20% של פלדה חדשה לעומת הנוכחית, כך שהעלות ליחידת דיור תפחת באלפי שקלים (על פי הערכות שונות – בין כ-3,300 לכ-6500 ₪ ליחידת דיור). בהנחה כי בישראל נבנות מדי שנה כ-50 אלף יחידות דיור, החיסכון למשק ממהלך משמעותי זה יעמוד על מאות מיליוני שקלים בשנה.

השינוי נערך בשיתוף, תיאום והסכמה בין כלל הגורמים הרלוונטיים לנושא הבנייה במשק - מתכננים, אנשי אקדמיה, יזמים, קבלנים והארגונים הייצוגיים – התאחדות בוני הארץ, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר במסגרתה הוסכם כי השינוי ייכנס לתוקפו כעבור שנה מיום אישורו של שר הכלכלה וזאת בכדי לאפשר לתעשייה המקומית, המעסיקה אלפי עובדים בענף הברזל והפלדה, להיערך לשינוים הנדרשים בקווי היצור בהתאם.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג ציין כי "התאמת התקן הישראלי למקובל במדינות המפותחות, נעשה כחלק ממדיניות סדורה אותה מיישם משרד הכלכלה. רפורמה זו מעודדת את התחרות, מתמרצת את המשק, מגבירה פריון וצפויה להביא בשנים הקרובות להוזלת יוקר הדיור. לשינוי משמעויות חשובות גם בתחום התייעלות התעשייה, התאמת המפעלים לפלדה החדשה, לרבות שיפור המכשור והתמקצעות העובדים. משרד הכלכלה יעמיד לרשות התעשיינים אשר יהיו מעוניינים בכך, את כל מסלולי הסיוע הקיימים על מנת להסיר כל חסם שעשוי למנוע את המהלך המשמעותי למשק הישראלי".