דניאל מיניביצקי
דניאל מיניביצקיצילום: באדיבות המשפחה

בעקבות היעלמות אברה מנגיסטו והחזקתו ברצועת עזה, פונה פורום משפחות הנעדרים למערכת הביטחון בדרישה להבהרות באשר לאפשרות שמא יקיריהם מוחזקים בידיים עוינות ומערכת הביטחון מסתירה זאת מעין הציבור.

בראיון ליומן ערוץ 7 אומר שוקי מיניביצקי, אביו של דניאל מניביצקי שנעדר מזה תשעה חודשים ויו"ר הפורום, כי לו עצמו אין יכולת להטיל אחריות על איש במערכת הביטחון, אך המקרה הנוכחי מעורר תהיות ומשפחות הנעדרים דורשות מענה.

מיניביצקי מזכיר כי מזה תשעה חודשים מנהלת משפחתו חיפושים אחר הבן דניאל, בסיוע עשרות מתנדבים ובמימון עצמי, אך עד כה אין קצה חוט בפרשה. עוד הוא מציין כי בעקבות החיפושים שלא העלו דבר החל ביצירת קשר עם בני משפחות נעדרים מהעבר וגילה כי מאז קום המדינה קיימים כחמש מאות נעדרים שלא אותרו.

בעקבות המידע החליט להקים את הפורום שבראשו הוא עומד, כאשר הדרישה מהמערכת היא הקצאת משאבים ותקצוב לחקירת הפרשות ולאיתור הנעדרים.

מיניביצקי מעיר ומציין כי המציאות כיום היא שמשפחות בעלות אמצעים יכולות להרשות לעצמן חיפושים נרחבים בעוד מי שאין בידו את האמצעים הנדרשים אינו מסוגל לבצע את החיפושים ולגייס משאבים נדרשים לשם כך. דרישתו ודרישת הפורום היא הקמת מערך חיפוש לנעדרים אזרחיים, כך שכל משפחה תוכל להסתייע בו.

בהקשר זה מעיר ומציין מיניביצקי כי בארה"ב קיימת ב-FBI מחלקה מיוחדת שתפקידה הוא גיוס כוחות לאיתור נעדרים אזרחיים. עוד הוא מוסיף ומעיר כי הכרה במשפחות הנעדרים תחייב גם סיוע וסעד נפשי ופסיכולוגי לבני המשפחות ומקרה משפחת מנגיסטו ואמו של אברה יעיד על הקושי הנפשי הכרוך בימים אלה של חיפושים וטלטלה בין תקווה לייאוש.

מעבר לכך, כאמור, עולה בליבו של מיניביצקי תהייה נוספת: "המקרה הנוכחי מעורר ספקות שאולי כמה מהנעדרים מוחזקים אי שם. אין לנו שום הוכחות ואנחנו לא מאשימים אף אחד", הוא מבהיר ומציין כי אינו מכיר את פרטי המקרה של משפחת מנגיסטו ואינו טוען שמישהו מסתיר מידע ממנו או ממשפחות נעדרים נוספים, אך "אבל עולות ספקות שאולי ידוע ואולי לא. זה לא פותר את המדינה מלעזור לאותן חמש מאות משפחות של נעדרים ולהתייחס אליהם כמו שמקובל".

לפי שעה, מספר מיניביצקי נוצר קשר בין הפורום בראשו הוא עומד לבין חבר הכנסת אייל בן ראובן שבעברו ניהל את עמותת 'לחופש נולד' ולאחר שפרשו בפניו את הנתונים הבטיח לסייע ולפעול להקמתה של מחלקת איתור וחיפוש של נעדרים אזרחיים.