דניאל עטר
דניאל עטרצילום: דוברות הכנסת

הועדה לענייני ביקורת המדינה דנה היום (שני) בדו"ח מבקר המדינה בעניין מיסוי מקובלים, רבנים ובדצ"ים.

במהלך הדיון הבהיר שר הדתות דוד אזולאי, כי הוא איננו מתנגד למיסוי מקובלים, אך הבהיר כי הוא איננו רואה צורך לפקח על דרך פעולתם של הבד"צים.

"הציבור הוא זה שמפקח על הבד"צים, הוא מחליט במי לתת אמון. אם הוא סומך על בד"צ הוא ישלם על המוצר כל מחיר ואם הוא לא סומך עליו הוא בכל מקרה לא יקנה את המוצר", הסביר אזולאי.

ח"כ דני עטר (עבודה) אמר בדיון, כי "חייבים לאמץ חקיקה בנושא, כפי שהציעה יו"ר הועדה, ח"כ אלהרר, כיוון שמדובר בנושא פרוץ לחלוטין. מיסוי הוגן הוא הבסיס לחברה שוויונית וחלוקת הנטל בחברה מתוקנת".

"מראש אני מתנצל, כי סוג כזה של דיון עושה הכללות בלית ברירה, אבל חשוב לומר - אם המיסוי של מקובלים, רבנים ובד"צים זו סוגייה כה דרמטית, עד כדי כך שהיא נחשבת לחור שחור שלא ניתן להעריך את גודלה, זה מאוד בעייתי וחייבים לתת מענה", הוסיף עטר.

לדבריו, "לגבי השגחת הכשרות, אי ההסדרה המתקיימת כיום גוררת שחיתויות. באין פיקוח יש תופעות של מינויים לא הולמים של מקורבים למשגיחי כשרות, מתן אוכל או מתנות בעד העלמות עין וקבלת תעודת כשרות, שוחד ועוד. אם לא ניתן יהיה לפתור בחקיקה את המיסוי והפיקוח על השגחת הכשרות, צריך להתחיל לשקול להפוך זאת לרשות ממשלתית שתהיה מתוקצבת ומוסדרת".