יעלון: שחרור מחבלים לא על הפרק

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, התייחס לשני הנעדרים בעזה במהלך כנס עשור להתנתקות של המכון הישראלי לדמוקרטיה ו"מקור ראשון".

"שני ישראלים מוחזקים בעזה, שניהם עברו ביוזמתם, אחד בספטמבר והשני באפריל האחרון ושניהם לא בריאים בנפשם. אנחנו ניסינו גם דרך הפעילות שלנו וגם דרך האיפול התקשורתי להביא לחזרתם הביתה על בסיס הומניטארי. כמובן שאיננו מדברים על עסקה. עסקה לא על הפרק ואנחנו דורשים מהחמאס להחזיר אותם ללא תנאים".

בנושא ההסכם המתגבש עם איראן, אמר יעלון כי מדובר בטעות היסטורית, "איראן תצא מההסכם כמדינה עם לגיטימציה להפוך למדינת סף גרעינית. אחרי עשור, יוסרו כל הכבלים מההסכם כפי שהוא נראה כיום, היא תקבל כסף מייד עם הסרת הסנקציות שיעבור לחמאס, לחיזבאללה, לאיסלאמסטים בתימן ובעירק ולארגוני והשאלה היא האם העולם המערבי לא רואה את זה. זו טעות היסטורית ולכן אנחנו בישראל, נמשיך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו".

בהקשר לציון עשור להתנתקות מרצועת עזה, סיפר יעלון, כי שקל להתפטר כרמטכ"ל, אך הבין שהתפטרות לא תועיל והוא יוכרז כ"סרבן הראשון": "סברתי כבר אז, שאם הצלחנו לייצר מצב אחרי חומת מגן שעברנו מהגנה להתקפה ולפתח את ההרתעה, הנסיגה תחזיר אותנו אחורה וזה יחזק את גורמי האיסלאם הקיצוני לרבות חיזבאללה וחמאס.

''זה גם יחזק את הנרטיב הפלסטיני שמדובר בקונפליקט טריטוריאלי ולא בעובדה שהם לא מוכנים להכיר בנו".

יעלון הוסיף לגבי עתיד הבנייה ביהודה ושומרון, כי "נושא ההתיישבות בכלל הונחל כלא לגאלי ולא לגיטימי. מדינת ישראלי, תחת איומים של החלטות במועצת הביטחון או הבאה בית המשפט בהאג ואי אפשר להמעיט בסיכונים אלו. לכן, במציאות הקיימת צריך לשקול כל צעד לגבי הרווח ופוטנציאל ההפסד''.

עם זאת, ציין יעלון, כי ''במבחן התוצאה, עם כל המורכבות והמתקפה הבינלאומית, המספרים של הבנייה והתושבים ביהודה ושומרון גדלים יותר מבכל אזור אחר במדינה".