שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) מבקרת היום (שני) את ההחלטה לחקור את מח''ט בנימין אל''מ ישראל שומר, שחיסל לפני כשבועיים מחבל פלסטיני שיידה לעברו אבנים וסלעים.

"ניסיון רצח הוא ניסיון רצח. אין מילים יפות אחרות לתאר את התקרית אליה אל"מ ישראל שומר נקרה בשבוע שעבר", אמרה שקד. ''ביהדות קיים כלל מוסרי שאומר כי לאדם מותר להתגונן ולהציל את חייו במחיר חיי מי שמסכן אותו. זוהי למעשה 'הגנה עצמית', 'מכת מנע'. זהו הכלל הנקרא 'הבא להרגך השכם להורגו'".

לדבריה כאשר סלע מושלך ממרחק אפס על זגוגית של רכב, אין מי שיטען כי מדובר היה בפיסול ויצירה בזכוכית. ''זהו ניסיון רצח לכל דבר ועניין. קטע הוידאו שנחשף אתמול ועדויות הראיה שהובאו על ידי ארגון 'בצלם', לא העידו כהוא זה על מעשה לא ראוי שנעשה, לכאורה, על ידי האל"מ, מכיוון שהם לא הראו את התמונה כולה''.

''אם יש מה שהם כן העידו זה את מה שכבר ידענו - שארגון 'בצלם' רודף אחרי חיילי צה"ל במטרה לקשור את ידיהם", תקפה שקד וציינה כי הצילומים אינם חושפים את שקרה לאחר מנוסתו של המחבל .

בחקירתו טען אל''מ שומר כי המחבל הסתובב אל עבר החיילים והחזיק בידו חפץ בלתי מזוהה שנראה כמטען, ורק אז נוטרל. "מצד אחד אני שמחה שיש את מי לחקור, ושאל"מ ישראל שומר נשאר בחיים", הוסיפה שקד. ''מצד שני אני מאוד לא שמחה שכאשר חייו של חייל צה''ל עומדים בסכנה והוא מגן עליהם, ישר צצים המלעיזים המבקשים לרדוף אותו.

''אני מגבה את אל"מ שומר", הדגישה שרת המשפטים. ''נעשה נס גדול והסלע לא הרג אותו או את מי מחייליו, הפעם. אסור לנו להשאיר את חיינו לידי הנסים בלבד".

מוקדם יותר היום התייחס הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, לחקירות שנפתחו בצה''ל נגד קצינים בכירים בעקבות פעולותיהם במבצע צוק איתן ובאירועים מבצעיים נוספים.

בדבריו, הדגיש איזנקוט את חובת המטכ''ל לגבות את המפקדים שלחמו וקיבלו החלטות לא פשוטות, בתנאי קרב ובנסיבות מבצעיות.

"לצד זאת, לצה"ל מוסדות חקירה וצריך לאפשר להם לעשות את עבודתם המקצועית ולחקור כל חשד ללא הפעלת לחצים", אמר הרמטכ''ל והבהיר כי ''גיבוי למפקדים יינתן תמיד במקום שבו לא התגלתה רשלנות או עבירה פלילית''.