לפיד בכותל
לפיד בכותלצילום: אורן חסידים

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ', ויו"ר שדולת ניצולי השואה בכנסת, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) ערכו היום (שני) טקס בר ובת מצווה לכ-30 ניצולים וניצולות שואה שלא זכו לקיים את הטקס בזמן השואה.

את האירוע יזמה עמותת "יד עזר לחבר" מחיפה שביקשה מלפיד לבוא לקחת חלק באירוע המרגש ולחגוג עם הניצולים.

הטקס החל בשירה וריקודים בכניסה לכותל. ניצולי השואה הניפו את דגלי ישראל באוויר ושרו "הבאנו שלום עליכם" ו"עוד אבינו חי" עם הנוכחים במקום. מיד לאחר מכן נכנסו לרחבת הכותל ושם נערך הטקס. חתני בר המצווה הניחו תפילין וקראו בתורה כשסוכריות נזרקות לעברם.

לאחר מכן ביקשו הניצולים מלפיד לשמוע ממנו על סגירת המעגל שקיים באירוע הזה. לפיד סיפר להם על בר המצווה של אביו טומי אותה לא זכה לחגוג מכיוון שהיה בגטו באותו הזמן. "אבא היה בגטו בודפשט. במרתף דחוס שבו גרו אתם ביחד קרוב לשש-מאות איש. ואמא שלו – סבתא שלי – קראה לו אליה ואמרה לו, 'טומיק'ה, היום יש לך בר מצווה. אבא שלך לא יבוא לבר מצווה ואני חושבת שהוא כבר לא יבוא יותר לעולם. ואני לא יכולה לאפות לך עוגה, אבל יש דבר אחד שאני יכולה לעשות'.

והיא הוציאה מהתיק שלה בקבוקון קטן של בושם, 'שאנל 5' – שהיא שמרה כל המלחמה, אלוהים יודע איך, והיא שברה את הבקבוק על הרצפה, ואמרה לאבא, 'לפחות אני יכולה לגרום לזה שלא יהיה מסריח בבר מצווה של הילד שלי'". 

הניצולים חלקו עם לפיד את סיפורם האישי והיכן היו בנערותם בזמן השואה ודיברו רבות על התרגשותם במעמד המיוחד ועל ההזדמנות המופלאה שניתנה להם לחזור שוב לגיל מצוות ולציין את הרגע הזה שמסמל עבורם ניצחון.