בית קברות בפולין.
בית קברות בפולין.צילום: פלאש 90

חמישים פולנים שהצילו יהודים בזמן השואה קיבלו ביום ראשון תעודות "חסידי אומות העולם" בטקס מרגש שנערך בורשה, בירת פולין.

הטקס אורגן על ידי "הקרן היהודית לחסידי אומות העולם" הממוקמת בארה"ב, ולקחו בו חלק הרב הראשי של פולין מיכאל שודריך, נציגי השגרירות הישראלית בוורשה ואנשי הקרן היהודית לחסידי אומות העולם.

סטנלי סטאל, סגנית נשיא הקרן, הודתה לפולנים הקשישים על פעילותם להצלת יהודים בשואה, ואמרה להם כי "אתם מייצגים את הטוב ביותר שבחברה הפולנית. אתם גיבורים, וחשוב להכיר את האומץ והגבורה של חסידי אומות העולם, כל אחד מכם הציל את כבודה של האנושות. אתם תמיד תיזכרו בתפילותינו בזכות העובדה כי איפשרתם לדורות רבים להיוולד ולחיות".

מרבית הפולנים שקיבלו את התעודות היו בגילאים מתקדמים, כאשר המבוגר שבהם, יאנוש דרקו, הוא בן 100 בעוד האחרים בגילאי 80-90. דרקו, היסטוריון לשעבר, הסתיר בזמן המלחמה כעשרים יהודים שנמלטו מגטו ורשה במסתור סמוך לבית בו התגורר עם אשתו. "זה היה הדבר המובן מאליו לעשות. מעולם לא ראיתי את עצמי כאמיץ במיוחד. אתה חייב לסייע לאדם במצוקה" אמר דרקו.

גם הרב של פולין, מיכאל שודריך, נשא נאום במהלך הטקס, בו אמר כי "חסידי אומות העולם הם אנשים צנועים שאינם רואים עצמם כגיבורים. הם המשיכו לחיות חיים מעוררי הערכה של עזרה לזולת גם אחרי השואה. זהו שיעור חשוב, העובדה כי עזרה לזולת היא דבר נורמלי ורגיל".

בנוסף לתעודות אותן קיבלו החסידים, חלקם גם יזכה לתמיכה כספית מצד הקרן היהודית לחסידי אומות העולם.