מקווה
מקווהפלאש 90

"כל עוד אעמוד בראשות ועדת הכספים נושא שכר הבלניות לא יירד מסדר היום עד לפתרונו", כך הצהיר היום (ד') יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) בדיון מיוחד בנוגע לשכר ולתנאי העבודה של הבלניות במקוואות ברחבי הארץ.

גפני קרא להקמת צוות היגוי שיכלול את נציגי משרד הדתות, משרד הכלכלה, אגף התקציבים באוצר, אגף הממונה על השכר באוצר, נציג מקרב חברי ועדת הכספים, נציג הסתדרות, נציג המועצות הדתיות ונציגת הבלניות, "אם בחודשים הקרובים הצוות לא יביא פתרונות ראויים, נקדם הצעת חוק בעניין" אמר.

גפני פתח את הדיון ואמר כי "שכר הבלניות בלתי אפשרי ותנאי עבודתן בלתי נסבלים. הן עובדות בשעות לא שגרתיות, אפילו בזמן אירועים משפחתיים. בדו"ח הממונה על השכר הן נמצאות בתחתית וזה בעוד מדובר בעבודה מאוד תובענית".

השר לשירותי דת, דוד אזולאי (ש"ס) אמר כי "נושא הבלניות מטריד אותי מאז נכנסתי לתפקידי ואני מתפלא איך עד היום, אחרי שבוועדות הפנים והכספים הוא נדון, טרם תוקן העוול לטובת הנשים שעושות עובדת קודש בתנאים קשים. הנשים הללו לא יכולות לנקוט עיצומים. הן עובדות בשבת, בחג, בקיץ, בחורף, בכל עת ובכל שעה. אין מצב שהן תנקוטנה עיצומים, גם אם לא יקבלו שכר. שכרן הממוצע כ - 5,000 שקל ופחות מכך והרוב בשליש משרה כאשר באופן טבעי מגיעות להן תוספות שבת, חגים, לילה וכד' ולא מקבלות דבר. ברשות מקומית השכר הממוצע הוא 6,000 שקל ובמועצה דתית 5,500 שקל והבלניות פחות מכך בהרבה". אזולאי קרא לגפני ש"לא להרפות מהנושא עד שייפתר".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) פנתה לאזולאי וגפני ואמרה כי "היום שניכם בעמדות מפתח והכוח לשנות בידכם. בלניות צריכות לרוץ ל - 3-4 אתרים כי לא רוצים לתת להם קביעות ותנאים. 90% מתקציב המועצות הדתיות הולכים למשכורות ו- 10% לשירותי דת ואם זה המצב אז השאלה היא בכלל; מה עם שירותי הדת? צריך לעשות רה-אורגניזציה בשירותי הדת. יש פער עצום בין השכר של רב לשכר בלנית. יש להרחיב את שעות הפתיחה במקוואות. בסופו של יום העניין החומרי מעיב על כל הנושא ועל הנכונות של יותר ויותר נשים להגיע. מלכתחילה הן מקבלת מעט שעות כדי שלא יקבלו קביעות ושכר גבוה יותר".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס) הוסיף ואמר כי "במועצות האזוריות המצב עוד יותר קשה. בלנית אחת עובדת שבעה ימים בשבוע. מאז שיש צימרים, עשרות נשים שבאות לצימרים באות לטבול. יותר טובלות מהנורמה הרגילה ואין שום בלנית במושבים שעובדות יותר מחצי משרה ואף רבע משרה. גם על זה צריך לתת את הדעת".        

יועצת משפטית בארגון אמונה, עו"ד ציפורה שימל אמרה כי "יש לשנות את בסיס ההעסקה של הבלניות. יש כאן ניצול של המסירות ותחושת השליחות שלהן. שימל סיפרה על "בלנית שעובדות 6 ימים בשבוע גם שבתות וחגים. כ- 45 טובלות בערב. ואם מישהי מאחרת היא מחכה ואם מפסידה אוטובוס אחרון משלמת מכספה על מונית ואחרי כל זה 4,150 ₪. הבעיה בהסדר העבודה. הדירוג שלהן נמוך מאוד ולכן גם השכר. הכי נחותות בשירות הציבורי".

נחמה שולמן, בלנית, סיפרה על עבודתה הקשה, "אני משתכרת 4,700 ₪ עבור שישה ימים בשבוע. יש להגדיר משרה מלאה מינימום 36 שעות, להעלות את השכר לשעה ולהביא בחשבון שעות נוספות, והזמנים".

טובה סרוסי, בלנית מטירת יהודה סיפרה "אני משתכרת 1,800 ₪ בחודש, 6 ימים בשבוע, מכבסת אצלי בבית מגבות, מנקה אחרי כל אישה וגם אחרי שהעלו את השכר ל- 25 ₪ בשעה השכר נשאר אותו הדבר". אהובה חבורה, בלנית מת"א הסכימה לדבריה ואמרה כי "נדרש ממני הרבה אומץ לבוא לדבר כאן. השכר שלי אחרי 20 שנה 4,700 ₪ והתקן שלי 100% משרה".

חברת המועצה הדתית ירושלים, נילי בן-גיגי סיפרה כי "יש פחד בקרב הבלניות והן מפחדות לדבר ולהתלונן וכך קרה גם כשניסיתי לברר עם אחדות מהן". 

בן-גיגי פנתה לאזולאי ולגפני ואמרה "זה עניין שלכן לגרום להן לדבר. יש בעיה שלכל גורם יש נתונים אחרים, אין אחידות בתקנים, אין הגדרה אחידה לגבי השכר והתנאים וכד'. מנצלים את העובדה שהן פועלות לשם שמים ויש הרבה דרכים להעניש בלניות. אם את מדברת נעביר אותך למקווה רחוק מהבית שלך".     

ח"כ זוהר השיב "אז אנחנו נדאג שאף אחד לא ייהלך עליהן אימים!". השר אזולאי קרא לבן-גיגי, "תעבירו אליי מקרים שבלניות מפחדות לדבר ואטפל בכך באופן דיסקרטי".

בסיכום שב גפני והצהיר כי "ועדת הכספים בראשותו לא תעבור על הנושא לסדר היום. זה לא יימשך, לא תהיה פגיעה בנשים בצורה הכי ברוטאלית שיכולה להיות".

גפני קרא לבלניות "להתארגן זה הולך להיות נושא. כל עוד אני אהיה בראש ועדת הכספים הנושא לא יירד מסדר היום עד שייפתר. המצב הזה לא יימשך. לא נאפשר לעוול הזה להימשך. זה לא היה קורה באף סקטור אחר". כמו-כן קרא ליועצת המשפטית לוועדה, להכין הצעת חוק בנושא, לרבות חיוב שכר מינימום ותוספות כגון רטיבות, עבודת כפיים וכד'. אם תחול התקדמות בנושא נפעיל את החוק", סיכם.