"בין אמונה לשיגעון"

ד"ר עזגד גולד, מנהל היחידה לפסיכיאטריה משפטית בביה"ח באר יעקב, ישתתף בפסטיבל "לא בשמיים" אחרי תשעה באב. שיחה על ניסים וטבע.

רפאל לוי , א' באב תשע"ה

תפילה מהלב
תפילה מהלב
פלאש 90

ד"ר עזגד גולד, פסיכיאטר ופילוסוף, מנהל היחידה לפסיכיאטריה משפטית בבית החולים באר יעקב, ישתתף בפסטיבל היהדות "לא בשמיים" שיערך בצפון לאחר תשעה באב. 

אחת מהרצאותיו מבוססת על ספרו, על הניסים ועל הטבע ובשיחה עם ערוץ 7 הוא נותן טעימה מהרצאתו הצפויה שם, "אפשר לדבר על ניסים באופן מאוד תאורטי, האם הם קורים או לא. כשזה מגיע להלכה אז זו שאלה מאוד מעשית ופרקטית כי זה עולם אחר, עולם של מעשה ושל משפט, ושם הדברים צריכים להיות יותר מדויקים ונקבעים על פי סוג אחר של דיון וכללי הכרעה".

"בעולם ההלכה יש שאלה מעניינת, האם אפשר להסתמך על התרחשות של נס בכל מיני סוגיות הלכתיות. לדוגמא, במקרה שבעל נעלם השאלה שעולה היא האם אשתו עגונה או לא והדבר תלוי בסיכויים למצוא את הבעל בחיים - במקרה כזה נשאלת השאלה האם חוששים לנס שאולי הוא ניצל באופן ניסי, ויש לזה השלכה מאד פרקטית, האם מותר לאשה להינשא או לא", מציין גולד.

מה ההגדרה של נס? שואל גולד ומשיב, ''לאורך כל הדורות אפשר לאפיין שני אופנים בהם אפשר להתייחס לנס, צורה אחת היא בחינה אובייקטיבית הבוחנת כאילו מה קרה בעולם,  מה בדיוק קרה, נשבר כאן חוק טבע, איזה חוק טבע, מה ההסתברות שזה יקרה, ויש כל מיני סוגים של הגדרות'', כלשונו.

דרך נוספת לבחון או להסתכל על נס, מציין ד"ר גולד, היא דרך ההרגשה של האדם, בצורה סובייקטיבית, "נס יהיה תלוי באיך בן אדם חווה את האירוע, עד כמה הותיר עליו רושם, עד כמה הוא חווה פסיכולוגית את העובדה שהוא ניצל באופן מאוד חריג, שיש לו הכרת תודה להקב"ה".

הרצאה נוספת שיעביר ד"ר גולד בפסטיבל לא בשמיים היא בנושא 'על אמונה ושיגעון', "מתי אמונה נתפסת כמשהו שהוא שיגעון? ומתי תפיסות דתיות לגבי אנשים או לגבי כוחות של בן אדם על עצמו או ביחס לאדם אחר, מתי זה נחשב נורמלי וחלק מהדת, ומתי אמונה בכוחות של מישהו אחר זה יכול להיות סימן לחוסר שפיות".

בתשובה לשאלה האם יש לזה קשר לפרשת הרב החשוד מהצפון הוא עונה, "זו שאלה כבדה מאוד. באופן יום יומי אני מתעסק בשאלות שקשורות לאנשים שמבצעים עבירות והשאלה שעולה היא, האם הם פעלו מתוך מחלת נפש והאם הם אחראים למעשיהם.

בלי קשר למקרה הזה, שאינני מכיר את פרטיו, השאלה העקרונית בנוגע להתנהגות על פי תפיסות מוטעות ובלתי מציאותיות רלוונטית הן לצד הפוגע והן לצד הנפגע. אדם שעושה עבירה או עובר על החוק מתוך תפיסה מוטעית, מה המעמד שלו, ויש על זה דיונים של פוסקים, האם הוא נחשב חוטא לכל דבר, האם ההשלכות של זה על מערכת היחסים הזוגית שלו היא כמו ביחס לאדם שעושה עבירה מתוך תאווה? או שאולי אם אדם עושה עבירה מתוך טעות, תפיסה מוטעית , או מחלה, האם ההשלכות לזה צריכות להיות אחרות".

"בודאי שיש גם תפיסה דתית שמסבירה כל מיני תופעות של אנשים מסוימים עם כוחות, לפעמים יש קשר בין אמונות מסוימות ותלות באנשים מסוימים ואמונה בהם לבין מבנה אישיותי מסוג מסויים, וכמובן גם הפוך, הרבה פעמים אנשים שמתיימרים לכוחות מסוימים ומציגים את עצמם כבעלי כוחות, מנצלים אנשים אחרים כתוצאה מהדבר הזה. זה בעצמו סוג של הפרעה נפשית.

''זה לא פשוט להגדיר איפה עובר הגבול בין אמונה לשיגעון ובאופו פרדוקסאלי אדם שמאמין יותר מידי, עשוי להיחשב כסטייה נורמטיבית. גם לאמונה יש את הגבולות שלה, ולפעמים הגבול בין אדם שהוא פתי ומי שהוא אפילו מעבר לזה וצריך טיפול לבין אדם שאיבד את הביקורת הרציונאלית שלו על דברים שקשורים לדת זה דבר בעייתי להגדרה. צריך לדעת את הגבולות האלה למרות שלא תמיד פשוט לשרטט אותם".