יישובי העקורים בחלוצה
יישובי העקורים בחלוצהיוני קמפינסקי

עשר שנים חלפו מאז נעקרו תושבי גוש קטיף וצפון השומרון מבתיהם, אך רבים מקרב המגורשים טרם הגיעו לבית קבע, והדבר מעלה גם שאלות הלכתיות.

בגיליון חודש תמוז של כתב העת "אמונת עיתך" שמוציא מכון התורה והארץ, מובאת תשובה של הרב אהוד אחיטוב, רב במחלקה ההלכתית של המכון ורב הישוב בני דקלים שרבים מתושביו נעקרו מנווה דקלים, לשאלה האם מותר להמשיך בבניית מבני הקבע של המגורשים בימי תשעת הימים.

בתשובה דן הרב אחיטוב בסוגיה ומגיע למסקנה כי ניתן להמשיך בבניית בתים בבני דקלים בתשעת הימים, הן משום שמדובר בבנייה לצורך מגורים ולא לצורך הרווחה בלבד וכן כי בדרך כלל כל עיכוב גורם הפסד כספי. אך קיים טעם נוסף שמדובר בבנייה לצורך מצווה של בניית בתים בארץ-ישראל.

"ההיתר להמשיך בבניית בתים בתשעת הימים מובא בפוסקים גם במקרים אחרים כמו בניית שיכונים לעולים חדשים וכדומה, ואינו היתר מיוחד למגורשים", מסביר הרב אחיטוב, "אבל ודאי שהוא מאוד רלוונטי כאשר מדובר באוכלוסייה גדולה של אנשים שבעקבות הגירוש גרים הרבה שנים בתנאי מגורים שהם לא נורמליים, בקראווילות ובמבנים זמניים, שגם אנשי המקצוע שהיו מגיעים לתקן את הנזקים היו מסבירים לנו שהמבנים הללו לא נועדו למגורים לאורך זמן".

הרב אחיטוב מציין כי התשובה שפורסמה כעת ב"אמונת עתיך" נכתבה כבר בשנה שעברה. "התשובה הזו ניתנה לתושבים אצלנו כבר בשנה שעברה לקראת תשעת הימים, אך לצערינו היא ממשיכה להיות רלוונטית גם השנה, כאשר יש עדיין משפחות שנמצאות במגורים זמניים וטרם נכנסו לבתי הקבע".