מול טענות השמאל. הרב בן דהן
מול טענות השמאל. הרב בן דהןצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

בדיון במליאת הכנסת השיב סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, לשאילתה של ח"כ דב חנין בנושא פינוי המאחז הערבי סוסיא. בדבריו שלל את עצם קיומו של כפר ערבי בשם סוסיא וקבע כי מדובר במחטף שנועד אך ורק להשתלט על שטחי C ומאחוריו עומדים ארגוני שמאל.

"מעולם לא היה קיים כפר ערבי בשם 'סוסיא'. מדובר במחטף שנעשה על ידי ארגוני השמאל, שמטרתו השתלטות על שטחי C על ידי בנייה של מבני קבע. חוקרים וסוקרים שהסתובבו באזור בשנות השבעים מעידים על הימצאותם של רועי צאן במערות, אך שוללים בדבריהם את קיומם של מבנים כלשהם באזור או מגורי קבע של מאן דהו", אמר וציין כי מאחורי המחקר שבוצע באזור עומדים המזרחן והאנתרופולוג יעקב חבקוק וד"ר עקיבא לונדון.

"ההתנהלות סביב סוסיא נמשכת כבר כעשרים שנים, זהו אינו נושא חדש וזו אינה הפרה חדשה של החוק אלא התנהלות פושעת סדרתית. לו היה מדובר ביישוב יהודי לצערי לא היו מתנהגים כלפיה באותה סלחנות. בהתאם לדין החל גם באזור יו"ש, כל בינוי מחייב קבלת היתר על ידי הגורמים המוסמכים", הזכיר סגן השר.

באשר להתנהלות הפלשתינים במקום ציין סגן השר כי אלה "בנו מספר מבנים ללא כל היתר. נגד הבינוי הבלתי חוקי שנבנה ללא היתרים, ננקטו הליכי פיקוח, נמסרו צווי הפסקת עבודה וצווי הריסה. במהלך השנים 1995-2001 בוצעו הריסות חוזרות ונשנות של מבנים, שנבנו ללא כל היתר. סוגיית הבנייה הבלתי חוקית נדונה במסגרת עתירות שהוגשו ע"י הפלשתינאים לבג"צ. למרות צו ביניים שניתן ביוני 2012, האוסר על המשך הבניה הבלתי חוקית, נמשכה הבניה הבלתי חוקית תוך הפרת צו הביניים".

עוד המשיך סגן שר הביטחון וגולל את עברו המשפטי של המקום ותיאר כיצד "בתחילת 2012 הוגשה ע"י הפלשתינאים תכנית מיתאר, הכוללת את כל השטח שמסוסיא עד לגבולות שטח B . תכנית המיתאר נדחתה ע"י ועדת המשנה לתכנון ובניה ביום 19.5.13", אמר והדגיש כי "תכנית המתאר שהוגשה נפסלה ע"י גורמי התכנון משיקולים תכנוניים. הדיון בעניינה הועלה גם במסגרת העתירה בבג"צ".

"בתאריך 2.2.14 ניתנה החלטת בג"ץ לפיה המבנים שהוקמו תוך הפרת צו ביניים (שניתן ביוני 2012) ייהרסו בסדר עדיפות גבוה, תוך מתן ארכה של 90 יום. בפברואר 2014 הוגשה עתירה נוספת על ידי פלשתינאים, במסגרתה ביקשו העותרים מבית המשפט להוציא צו ביניים המונע מרשויות האזור לממש את צווי ההריסה. בקשתם של העותרים לצו ביניים נדחתה ע"י בית המשפט ביום 04.05.2015 . דיון בעתירה נקבע ליום 03.08.2015. בתאריך 12 ביולי 2015 התקיים סיור בחברון של הגורמים הרלוונטיים, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ונציגי המנהל האזרחי, שיזמו מפגש עם תושבי סוסיא ובאי כוחם כדי לפתוח בהידברות ולנסות לסייע במציאת פתרונות חלופיים, בהתאם לשיקולים תכנוניים".

בהמשך דבריו התייחס סגן שר הביטחון גם לעברה היהודית היסטורי של סוסיא והזכיר כי "סוסיא, העיר העתיקה, קיימת עוד מתקופת התלמוד. חורבותיה, ובמרכזם בית כנסת עתיק, נחשפו בחפירות שנעשו באזור לאחר מלחמת ששת הימים. לא נמצא שם מסגד אלא בית כנסת יהודי ומיבנים רבים של ישוב יהודי גדול".

עוד הוסיף והזכיר את עברו הקרוב יותר והכואב של המקום כשציין כי "ביולי 2001 נרצח יאיר הר סיני ז"ל, שכני הטוב מבית אל, וגופתו נמצאה כ-300 מטרים מערבית ליישוב סוסיא, סמוך מאוד למאחז הבלתי חוקי הנדון בשאילתה זו. בהקשר זה יש לציין את פועלו של יאיר הי"ד, שבמסגרת רעיית עדריו הרחיב את חגורת הקרקעות המקיפה את סוסיא. יאיר נרצח בידי מחבלים בכ"ב בתמוז תשס"א (2.7.2001), בעודו רואה את עדריו באדמתו הסמוכה לסוסיא. בחווה שהקים, ממשיכים את פועלו גם היום משפחתו ומתנדבים השומרים עם שאר חקלאי הישוב ותושביו על חגורת הביטחון של סוסיא".

לדברי סגן השר הרב בן דהן "דחיית הבקשה למתן צו ביניים בניסיון למנוע את ההריסה, נתנה את האות לתחילתו של קמפיין השמצה מתוזמר בארץ ובחו"ל מטעם ארגוני השמאל כנגד מימוש פסק הדין. הקמפיין חוזר על טענות שקריות, שאת חלקן הצגתי בתשובתי זו, תוך שהוא מנסה להטות את החלטת בית המשפט ולמנוע את אכיפת החוק נגד מפירי החוק".

לדבריו אלה של סגן השר הגיב מציג השאילתא, חבר הכנסת דב חנין וטען כי מדובר ב"תשובה מנותקת מהמציאות".

לדבריו "אפילו פליאה אלבק, אם ההתנחלויות, משפטנית בכירה כתבה בשנת 1982: "בית הכנסת העתיק נמצא במקום הנקרא חירבת סוסיא וסביבו כפר ערבי. על אדמות חירבת סוסיא יש רישום במרשם המקרקעין לפיו האדמה הזאת היא בבעלות פרטית של בעלים הערבים. האם גברת אלבק שיקרה? מי שהייתה מחויבת בכל נימי נפשה למפעל ההתנחלויות? היא המציאה את סוסיא? תושבי הכפר גורשו האדמות שבבעלותם. הם ניסו להסדיר שוב ושוב את מעמדם התכנוני לפי כל סטנדרט תכנוני".

באשר לטענות שהעלה בשאילתה ונדחו על ידי סגן השר כאילו פינוי המקום מבוצע בשל לחץ של המתנחלים, אמר חנין כי "רשויות התכנון בגדה המערבית הכוללת את נציגי המתנחלים ולא כוללת את הפלשתינים - מה הפלא שחסמו את בקשתם להסדרה תכנונית?".

חנין הוסיף וציין כי "אמנת ז'נבה קובעת במפורש שגירוש של אנשים מביתם מאדמתם, הוא פשע מלחמה. כך גם ע"י בית הדין הבינלאומי. גם שרי החוץ של הקהילה האירופית קוראים לישראל להימנע מטרנספר כפוי של תושבי סוסיא. גם משרד החוץ האמריקאי פנה בדרישה להימנע מגירוש".