ח''כ שפיר בראשות ועדת השקיפות
ח''כ שפיר בראשות ועדת השקיפותצילום: דוברות הכנסת

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הגישה היום (ד') הצעת חוק שמבקשת להקים "אגף התיישבות" במקום החטיבה להתיישבות שעוברת בימים אלו תהליך של הסדרת מעמדה, באמצעות הצעת החוק שמקדם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי שכבר אושרה בקריאה טרומית.

"הידע המקצועי הדרוש לפיתוח ההתיישבות, ושיקול הדעת התכנוני, יושבו לידיה של המדינה", מציעה שפיר, "באמצעות הקמת אגף ההתיישבות, מבטיחה הצעת החוק כי מדינת ישראל תיתן מענה מקיף, מקצועי והולם לצרכי ההתיישבות של כלל הציבורים בישראל, תוך שפעילותה שקופה לציבור ובהתאם לדין".

הצעת החוק מחייבת כי כל התקשרות עם קבלני ביצוע לצורך מימוש מדיניות ההתיישבות תעשה בשוויון בשקיפות, בהתאם להוראות חוק חובת מכרזים.

"בהמשך לכך, נוכח המעמד ארוך השנים והעמום של החטיבה להתיישבות כקבלנית ביצוע וכקובעת מדיניות בתחום הדיור, ונוכח הבעייתיות הרבה שבאופן הסדרה זו, מוצע לבטל את מעמדה המיוחד של החטיבה להתיישבות בכל הנוגע לקידום מדיניות הדיור של ממשלת ישראל".

להצעת החוק הצטרפו כיוזמים 30 חברי כנסת ובראשם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, ח"כ ציפי לבני אשר ביקשה כשרת משפטים להחיל את חוק חופש המידע על החטיבה, יו״ר ועדת הכספים משה גפני ויו״ר הוועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר. על ההצעה חתומים עשרות חברי כנסת מהמחנה הציוני, יהדות התורה, יש עתיד ומרצ.