איילת שקד
איילת שקדצילום: עצמי

הקפאת הבנייה והתכנון ביהודה ושומרון היא עוול חמור. פרט לפגיעה במתיישבים ובנורמליות של חייהם ופרט למשמעות ביטחונית כזו או אחרת, היא פוגעת ביכולת שלנו לעמוד מול העולם ולהציג את זכותנו על הארץ הזאת.

הקפאת הבנייה בהרי השומרון התדרדרה כבר להקפאת הבנייה בירושלים, וסופה להוביל לערעור זכותנו הבסיסית על כל חלק מחלקיה של ארץ ישראל.

נכון שאין הקפאה מוחלטת, אבל הבעיה החמורה היא הקפאת התכנון.

אנחנו בבית היהודי נלחמים בתופעה הזאת בכל כוחנו. אנחנו מפעילים כל העת לחצים על ראש הממשלה ושר הביטחון לבנות, ופועלים למצוא פתרונות למקלות המשפטיים שנתקעו בגלגלי הבנייה.

רק השבוע הוקמה ועדת ההסדרה על פי דרישת הבית היהודי במשא ומתן הקואליציוני. הוועדה מוקמת על מנת לבחון, פעם אחת ולתמיד, את האקסיומות המשפטיות שמובילות את תקיעת הליכי התכנון והבנייה ביהודה ושומרון ולמצוא פתרונות אל מול ערעור היסודות של יישובים שכבר נבנו.

בניגוד לדו"ח לוי, שגם ליישומו אני מעריכה שנגיע בעתיד, ממסקנות ועדת ההסדרה יהיה קשה להתעלם. זאת מכיוון שהיא נוגעת לאלמנטים טכניים-משפטיים ברמת המיקרו, בשונה מדו"ח לוי שעסק במתן פרשנות ברמת המאקרו, ולכן היה קל יותר להתעלם ממנו.

אך חשוב להבין שהטקטיקה של הבית היהודי רחבה מזאת. פרט לפתרון הבעיות שהצגתי מקודם, אנחנו פועלים במישור חשוב בהרבה. ההבנה היא שצריך להשפיע בתחילת הדרך ולא רק בסופה. עד היום, הימין האידיאולוגי ידע להילחם כשהדברים כבר הגיעו לכדי משבר. הוא ידע להתייצב כשהפירות כבר הרקיבו, אבל לא התמודד בצורה מספקת עם שורשי העצים שהניבו את הפירות הללו.

שרי הבית היהודי וחברי הכנסת שלה פועלים כיום לתקן את שורשי הבעיות שהובילו למצב הקשה שאנחנו נמצאים בו היום. שר החינוך נפתלי בנט פועל להשבת ערכי היהדות והציונות למערכת החינוך. שר החקלאות אורי אריאל פועל דרך החטיבה להתיישבות ודרך מנהלת הבדואים להובלת מהלכים משמעותיים בהתיישבות ולהחזרת ריבונות המדינה לנגב. ואני, במשרד המשפטים, פועלת לשינוי הדיסקט, כדי שמשרד המשפטים יסייע לממשלה לקדם את האג'נדה שלה, ולא להפך.

דרך ארוכה לפנינו, אבל אם ברצוננו להסיר את חרב ההרס מעוד עשרות בתי דריינוף עתידיים, עלינו להתחיל בטיפול שורש יסודי. רק כך נחדל להיאבק בנזקים שנגרמים בדיעבד.

איילת שקד

שרת המשפטים (הבית היהודי)