נתניהו בקונגרס. ארכיון
נתניהו בקונגרס. ארכיוןפלאש 90

18 מחוקקים יהודים פועלים מטעם המפלגה הדמוקרטית בקונגרס האמריקני, והם מהווים אולי את המפתח לניצחון של שני הצדדים – מתנגדי ההסכם עם איראן ותומכיו.

"כולם מחפשים אותנו", מספר חבר הקונגרס היהודי אלן לוונטל, ומוסיף: "השבוע כבר נפגשתי עם שדולת הג'יי סטריט שניסתה להסביר עד כמה טוב ההסכם בנקודת הזמן הנוכחית, ובשבוע הבא יהיו פה אנשי אייפא"ק, שאני מניח שיציגו בדיוק את העמדה ההפוכה".

לוונטל מצוי בדילמה לא פשוטה מבחינתו. "צריך לקבל כאן החלטה לגבי העיסקה, והמצב מתוח מאוד. מצד אחד בישראל אומרים שהעיסקה לא טובה, ומצד שני הנשיא אומר שכן".

אלן לוונטל ועוד 17 כמוהו, ייאלצו לעשות הכרעה כואבת מבחינתם. מצד אחד עומדת נאמנותם לישראל, שיוצאת באופן מופגן נגד ההסכם ואומרת כי הוא יסכן את בטחונה, ומצד שני הם חברים במפלגתו של הנשיא האמריקני, מיוזמי העיסקה עם הממשל בטהרן ותומך נלהב שלה, שגורס שבלעדיה, עלולה להתפתח מלחמה קשה במזרח התיכון

בינתיים השדולות השונות רודפות אחרי המחוקקים היהודים, בעיקר אלו שמטרתן התנגדות להסכם. כמה מחברי הקונגרס היהודים כבר הצהירו באופן מפורש שהם תומכים בעמדתו של הנשיא אובמה, אבל גם מהם השדולות לא מתייאשות.

אתמול כזכור, נחשף בשימוע בסנאט, שהממשל האמריקני לא פירסם את כל הפרטים של ההסכם שנחתם עם איראן, והדבר עורר ביקורת רבה בקרב הרפובליקנים.

לכך ניתן להוסיף הודאה של הנשיא אובמה הלילה בראיון לרשת BBC, לפיה העיסקה שנחתמה בין איראן והמעצמות, עלולה להגדיל את תמיכת הממשל בטהרן בארגוני טרור.

"בהסכם כזה גם איראן מרוויחה. סביר להניח שלמשמרות המהפכה ולארגונים שהם מממנים יהיו יותר אמצעים", אמר אובמה.

עם זאת, השדולות המזוהות עם הדמוקרטים דואגות לתדרוכים עם הגורמים הבכירים ביותר בממשל עבור הנציגים היהודים מהמפלגה הדמוקרטית, כדי שלא לאבד קולם.