צעדת נשים בירוק

אלפי צועדים מכל רחבי הארץ השתתפו הלילה, ליל צום תשעה באב, בצעדת תנועת 'נשים בירוק' סביב חומות העיר העתיקה בירושלים, זו השנה ה-21 ברציפות.

האירוע כולו החל בקריאת מגילת איכה בגן העצמאות שבמרכז הבירה, ומיד לאחר מכן החלה הצעדה סביב חומות העיר העתיקה כשבידי הצועדים הרבים דגלי ישראל. את הצעדה ליווה ההיסטוריון אריה קליין בדברי הסבר היסטוריים אודות האירועים החל מתקופת הצלבנים ועד למלחמת ששת הימים בנקודות השונות בהן עברה הצעדה.

מול שער האריות התכנסו הצועדים לדברי סיכום ונאומים של סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', פרופ' אריה אלדד והרב יוסף מנדלביץ'.

טרם דבריהם של האישים קראו ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, לתיקון חטא המרגלים בהחלת ואכיפת ריבונות על הארץ כולה: "החטא העיקרי שעלינו לתקן הוא חטא המרגלים - חטא המאסה בארץ חמדה. עלינו לא רק לשבת על הקרקע ולומר קינות בבכיות, אלא לתקן באופן מעשי את שורש סיבת החורבן, ליישב את הארץ הטובה, להיאחז בה, להחיל עליה את ריבונותנו, לאכוף את ריבונותנו ולהאמין בה' שנתן לנו את הכוחות לכבוש את הארץ".

"מימוש הריבונות ע"י ממשלת ישראל ע"י דחיפה תודעתית מתמדת ישנו את הממציאות. ראש הממשלה פעל נכון בנושא אירן. באותה נחישות והתמדה עליו לפעול לבניה, לפיתוח, לשגשוג בכל מרחבי ארץ ישראל. להעמיד חזון. לא אובמה יכתיב לעם ישראל את גבולותיה ולא הבג"ץ הדוחף בימים אלה להריסת בתים בבית אל ועל כך אנו מוחים מכאן בתוקף ומחזקים את ידי כל חברינו המתארגנים למאבק נחוש ובלתי מתפשר בגזרה.

"מי שיכתיב לעם ישראל זה התנ"ך, הבטחת הקב"ה לאבותינו, ועל כן יש לצום ולהתחבר לכל שרשרת הדורות. זוכרים את העבר ובונים את העתיד. עלה נעלה כי יכול נוכל לה".

לאחר דברים אלה נשא את דברו סגן שר הביטחון, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, שהזכיר את חטא המרגלים שעליו קראנו בפרשת השבוע כחטא שבעקבותיו נולדה הבכייה לדורות, בכיית חורבנם של שני בתי המקדש, בכייה שמקורה הוא המאיסה בארץ חמדה.

"המרגלים חשבו שכדאי להישאר בעולם אידאלי, עולם שאין בו עשייה עולם שבו מן מחכה לו ליד פתח האוהל ומי באר מרים מגיעים עד אליו. ללא מאמץ. אבל כדי להיכנס לארץ ישראל צריך לעמול ולהיות קשורים לכל רגבי אדמתנו. אנחנו לא חיים על פי ניסים אלא על פי מעשים ופעולות. ככל שנבנה יותר בכל מקום בארץ ישראל כך נתחבר ונתקשר אל הארץ", אמר הרב בן דהן.

בהמשך דבריו הזכיר כי בכהונתו כסגן שר הדתות הוכנו תקנות לסדרי תפילה של יהודים בהר הבית. "דווקא ביום הזה אנחנו דורשים לאשר את התקנות הללו. אנחנו מצפים מראש הממשלה ומהממשלה לאפשר תפילת יהודים מסודרת בהר הבית. לא יתכן שכל עם יכול להתפלל במקום הזה ורק היהודים אינם יכולים להתפלל בו".

עוד ציין הרב בן דהן כי בימים האחרונים נודע לו כי בדיקת ממצאי שפכי העתיקות ששפכו המוסלמים בעמק צורים לאחר שנלקחו מהר הבית העלו כי בין העתיקות יש גם עצמות של בהמות טהורות שהוקרבו בהר, אך גם עצמות שועלים והדבר מעיד כי אגדת רבי עקיבא והחכמים ההולכים ורואים שועל יוצא מבית קודשי הקודשים אינה אגדה בעלמא אלא מציאות של ממש. כעת, הביע סגן שר הביטחון תקווה, שנזכה לראות את המשך חזונו של רבי עקיבא ונזכה לראות גם את בית המקדש הולך ונבנה, ובשנה הבאה לא נתאבל והימים הללו יהפכו לימי שמחה ולששון רב.

לאחר דבריו אלה של הרב בן דהן נשא דברים חבר הכנסת לשעבר, הפרופ' אריה אלדד, שציין כי נראה שלכאורה לא התקדמנו הרבה בשנה האחרונה, "לא גירשנו את הערבים הפורעים בהר, לא הקמנו את הישובים שהרסנו לפני עשר שנים".

"מדינת ישראל מוותרת על הריבונות בהר הבית ומפקירה אותו למדינה זרה", אמר אלדד והזכיר כי גם את בניית גשר הגישה להר הבית לא השלימה מדינת ישראל מאחר והעניקה לירדן את הזכות להכריע מה ייבנה בהר ומה לא ייבנה בו.

לדבריו, בעוד שלומי ישראל מחפשים פרה אדומה בערבות טקסס כדי להיטהר, יש לזכור כי חשוב יותר לטהר את הלבבות, וכאשר ההר אינו מהווה מקור חיים לעם וכאשר מנהיגי ישראל משכיחים ומדחיקים את חשיבותו של ההר מתודעתו של העם לא יועיל גם אפר פרה אדומה

בהמשך דבריו הזכיר פרופ' אלדד ממצאים היסטוריים בהם ראשי העמים שרדפו את ישראל קבעו כעובדה מוגמרת כי אין עוד עם ישראל, אך כיום מהם לא נותרו אלא שרידים היסטוריים בעוד עם ישראל חי וקיים. אלדד קבע כי כשם שתחזיות אלו התבדו כך גם יתבדו תחזיות נוספות ומוקדם מכפי שמשערים, יקים עם ישראל את הישובים שהרס הוא עצמו לפני עשור, וכך גם יוקם בית המקדש השלישי מוקדם מכפי שנדמה. "אנחנו תובעים מממשלת ישראל להתיר ליהודים להתפלל ולהניח את אבן הפינה לבית השלישי", חתם פרופ' אלדד את דבריו.

השלישי בדוברי העצרת היה חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' שהעלה את הקושי לכאורה לחוות את כאב החורבן בדור התקומה, כאשר ניתן "לצעוד סביב חומות ירושלים בהמון יהודים עם דגלי ישראל בליווי משטרה שלנו, במדינה שלנו, בארץ שלנו, ומצד שני להסתכל אל החומות ועוד קצת פנימה אל הר הבית ולהיזכר מה קורה שם".

"היה יותר קל לחוות את הצער של היום הזה בגלות", אמר סמוטריץ' וחידד כי ''אם יצוין יום תשעה באב כפי שהוא צויין בגלות, מבלי להתחשב בשיבת ישראל לארצו יהיה בכך כפיות טובה עצומה כלפי ריבונו של עולם שמחזיר אותנו בתהליך איטי ובטוח לארצנו. אנחנו צריכים להיות מוכנים להכיל את המורכבות הזו של תודה להקב"ה על החסד הגדול שהוא עושה איתנו, ועם זה אנחנו חשים את החסר הגדול על מה שאין לנו".

לדבריו "מבחינה מסויימת אולי קל לנו היום להרגיש את כאב היום הזה, כי אנחנו קרובים יותר ולכן חשים את החסר. יהודי בגלות לא יכול היה לדמיין את מה שיש לנו עכשיו. קשה לדמיין את מה שלא מכירים. כשקרובים חשים את החיסרון".

בהמשך דבריו הזכיר גם סמוטריץ' את חטא המרגלים וציין כי בדברי הסיכום של משה רבנו מתוארים דברי המרגלים ככאלה המשבחים את טובה של הארץ. רש"י מסביר שמשה מצטט את יהושע וכלב ולא את עשרת המרגלים האחרים. לדברי סמוטריץ' קיים כאן לקח משמעותי והוא שאלת 'מי נרשם בדפי ההיסטוריה': "מה שנרשם בדפי ההיסטוריה ומה שמספרים בעתיד אלו יהושע וכלב, עם האמת, הגבורה, הביטחון והאמונה שלהם בריבונו של עולם. לחולשת המרגלים יש השלכות וכל תשעה באב יסודו באותם מרגלים, אבל מה שנשאר וקיים בנצח זה המיעוט.

"ההמונים הולכים לפעמים שולל אחרי מנהיגות חלשה", אומר סמוטריץ' ומוסיף כי לעתים מנהיגי המיעוט המאמינים והמובילים אינם זוכים למחיאות כפיים מהתקשורת ומההמון, אבל בדברי הסיכום ההיסטוריים הם אלו שזכורים וחצובים בנצח.

"אני קורא לראש הממשלה, אתה יכול להחליט אם להיות מאותם המנהיגים שהם אולי כעת רוב אבל בסוף לא יזכר מהם דבר, או להיות מהמנהיגים המועטים שמרימים את הדגל לראש התורן ואותם זוכרים. תפילה בהר הבית זה המינימום. יש לנו מצווה לבנות את בית המקדש. הקב"ה עשה את חלקו ושחרר לנו את המקום בניסים עצומים. כעת זה בידיים שלנו. וכפי שכל אחד שואף לקיים תרי"ג מצוות צריך לקיים גם את המצווה הזו", חתם סמוטריץ'.

עצרת נחתמה בדבריו של הרב יוסף מנדלביץ', אסיר ציון בעבר ומראשי הפועלים למען שחרורו של יונתן פולארד. הרב מנדלביץ' קרא, כמדי שנה, את התפילה המיוחדת שכתב הרב מרדכי אליהו זצ"ל לשחרורו של פולארד וקבע כי במידה ואכן ישוחרר פולארד בימים ובשבועות הקרובים הרי שעל החברה בישראל לבקש ממנו סליחה על כך שלא עשתה די לשחרורו.

"לא עשינו את מה שהיה צריך לעשות. הלכנו שולל במאבק למען יהונתן כשכל המאמץ היה להתחנן בפני הממשלה בישראל שידברו עם ממשלת ארה"ב. המאבק היה צריך להיות בארה"ב. כעם ישראל אנחנו צריכים להילחם ולהבין מניסיון העבר שרק הפגנות שמטרידות ולא נוחות לממשל הן שמשפיעות".

את דבריו חתם הרב מנדלביץ' בקריאה ליהודי ארה"ב: "אנחנו נסתדר, אבל הקריאה היא אליכם. צאו לרחובות באלפים, בעשרות אלפים כדי להגן על עמנו ארצנו ועצמכם. זו חובתכם".

בתום דברי הנואמים המשיכו הצועדים עד לשער האשפות ולכותל המערבי, שם נחתמה הצעדה.