"הגיע הזמן להקל על עשרות אלפי חולים"

סגן שר הבריאות, חבר הכנסת יעקב ליצמן מיהדות התורה, אמר הבוקר (שני) בוועדת הסמים בכנסת כי יפעל למתן קנאביס רפואי, על פי מרשם, בבתי מרקחת. "זה יהיה בסטנדרט כמו של תרופה".

"פעם ראשונה שראיתי קנאביס היה בשבוע שעבר", אמר סגן השר והוסיף  כי "בהוראת בג"צ אני נדרש לסוגיה אחרי שהקפדתי לא לעסוק בנושא בעצמי, אלא להעבירו לגורמים המקצועיים במשרד. יש לעשות סדר ולאפשר שימוש רפואי בלבד ולמנוע זליגה החוצה. אני מודע לצורך לשנות את המדיניות הקיימת של משרד הבריאות, כדי להקל על אלו שנדרשים לכך רפואית".

עוד הוסיף סגן השר כי בכוונת המשרד להכשיר רופאים מומחים בכירים שיאוגדו תחת רשימה ייעודית לתחום הקנביס. "כל שינוי לוקח זמן וברגע שנסיים את ההליך המשפטי בנושא מול בבג"צ נפעל לקדם את השינוי".

יו"ר הוועדה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) הודיעה כי מדובר ב"מהפכה של ממש".

"במצב שהיה קיים עד היום נוצר צוואר בקבוק שהביא לזעקה גדולה של החולים שמאוד סבלו מהמנגנון המסורבל שיצר עומסים כבדים. זו בשורה גדולה ואני מאוד שמחה על כך. למעשה אנחנו מבטלים את שיקול הדעת המנהלי ועוברים להתנהל על פי שיקול דעת רפואי", הוסיפה. 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בעז לב ציין במהלך הדיון כי "כחלק מהשינוי אנחנו ניצור סטנדרטיזציה מאוד מוקפדת כך שההתנהלות בנושא הקנביס תהיה הכי דומה למתן תרופה רגילה שניתנת היום בבית המרקחת. אחת המטרות שלנו הוא לפתוח את צוואר הבקבוק המנהלי כך שיותר רופאים יוכלו לתת את האישור הרפואי והכל באחריות ובזהירות הנדרשת".

עוד הוסיף ד"ר לב כי "בכוונתנו להכשיר במשרד הבריאות רשימה של רופאים בכירים כמו גם את המטופלים עצמם כדי אלו יכירו את מכלול הסיכונים. אנחנו רוצים לראות את זה הכי קרוב לתהליך הרגיל של תרופה נרקוטית אחרת. אנחנו ניצור נתק בין המגדל לבין המטופל.  הכנסנו התוויות חדשות בתחום במטרה להקל. בנושא זה אנחנו מהמתקדמים בעולם. את האישור שניתן נידרש יהיה לחדש אחת לשנה".

חברת הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) בירכה על הודעת סגן שר הבריאות ואמרה "לא סוד שאני מעריכה את ליצמן עד מאוד, הנה עוד סיבה".

"דרמה של ממש בוועדת הסמים עכשיו", כתבה ח"כ יחימוביץ' בעמוד הפייסבוק שלה, "סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, הוא ולא אחר מטיל פצצה: רופאים מומחים יתנו מרשמים לקנביס רפואי, ודינו יהיה פשוט כדינה של כל תרופה רגילה. פשוט. בבית מרקחת. בלי עינוי מתמשך של החולים שזה המזור היחיד לכאבם, בלי טרטורים והתעמרות, בלי פקס לפניות מיוחדות שהנייר תמיד נגמר בו.

כל כך הגיוני, כל כך פשוט, כל כך אנושי. הרי יש שפע של תרופות מסוכנות פי כמה וכמה מקנאביס. קנאביס הוא לעיתים מקור התקווה והמרפא במקום שכל תרופה אחרת נכשלה. פרכוסים, פרקינסון, כאב עז, דיכאון ואובדן תיאבון מסוכן אצל חולים קשים...נראה לי שמהועדה הזאת עוד יצאו בשורות נוספות", כתבה.

חבר ועדה נוסף, ח"כ ינון מגל (הבית היהודי) בירך אף הוא על המהפכה שמוביל סגן השר ליצמן. "הגיע הזמן להקל על עשרות אלפי חולים שזקוקים לתרופה הטבעית. אני תקווה כי התהליך החדש יוביל באמת להקלה המיוחלת ובתוך זמן קצר". 

צבי הנדל, יו"ר הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול מסר בתגובה "הרשות מברכת על המהלך שיש בו בכדי להקל על החולים שראוי שיקבלו קנאביס לצרכים רפואיים בהקדם האפשרי. יחד עם זאת חשוב שרק רופאים מומחים יורשו לחלק מרשמים, על מנת שההקלה על החולים שזכאים לא תפתח את הסכר לשימוש במריחואנה, גם למי שלא זקוק לה רפואית".