לא מתכוון להתפשר על מע"מ אפס על מוצרים. שר הכלכלה אריה דרעי
לא מתכוון להתפשר על מע"מ אפס על מוצרים. שר הכלכלה אריה דרעיצילום: פלאש 90

סלע המחלוקת בין הצדדים נגע לתוספת לקצבאות הילדים, שעליה סוכם בהסכם הקואליציוני. האוצר ביקש לחלק את התוספת לכמה שנים, מה שביהדות התורה לא הסכימו לקבל כלל, כשיו"ר המפלגה יעקב ליצמן מבהיר שהם יפילו על כך את הממשלה.

אחרי דין ודברים שבו שותף גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני, הועלתה הצעה חדשה שהתקבלה על ידי הצדדים, לפיה במקום החזר הקצבאות הרטרואקטיבי שהיה אמור להתקבל בסוף השנה על החודשים מאי עד דצמבר, תפתח המדינה תוכנית חיסכון לילדים והכסף יוענק להם עם הגיעם לגיל 18.

מדובר במתן אותה תוספת בדיוק, רק בצורה שונה. קצבאות הילדים ייוותרו לפי שעה בעינן, וההפרש יופקד לקופת חיסכון. כך יהדות התורה תקבל את מבוקשה, וגם משרד האוצר יתגאה בכך שהצליח לפרוש את התוספת התקציבית, שמוערכת בכ‑3.5 מיליארד שקלים, לטווח ארוך – וגם להביא בשורה לציבור: חיסכון לילדים ששוויו יכול להגיע ל‑30 אלף שקלים. הפרטים שטרם סוכמו עוסקים בסוגיה היכן ינוהלו החסכונות ובאיזו צורה.

לגבי ההקצבות לישיבות סוכם כי הן כן יוחזרו בצורה רטרואקטיבית לקראת סוף השנה, ואז יגדלו על פי הסיכום שהתקבל עם הרכבת הממשלה.

ביום שלישי הבהירו גם בש"ס שלא יוותרו על דרישותיהם, ונראה שגם לאלו ייענו באוצר.

שר הכלכלה אריה דרעי כינס את בכירי משרדו ודן עמם בנושא מע"מ אפס. במהלך הישיבה במשרד הכלכלה נבחנו חלק מהמוצרים שעליהם יבוטל המע"מ. השר דרעי הבהיר כי "אם דרישתי לביטול המע"מ על מוצרים שעליהם נחליט לא תסוכם, סיעת ש"ס לא תתמוך בתקציב המדינה. מבחינתי מע"מ אפס על מוצרים, בעיקר כאלה שיסייעו לשכבות החלשות, זה דבר שאני לא מתכוון להתפשר עליו".

כאמור, גם הסוגיה הזאת עומדת בפני פתרון, ונראה שהסיעות החרדיות לא מתכוונות להערים מכשולים נוספים בדרך לאישור התקציב בממשלה.