גרשון הכהן
גרשון הכהןפלאש 90

האלוף גרשון הכהן, איש הציונות הדתית שפיקד על הגירוש מגוש קטיף מתייחס לאפשרות כי יהודים יפונו מבתיהם בשיחה עם העיתונאי עמיר רפפורט בעיתון ישראל דיפנס.

"בנושא ההתיישבות ביהודה ושומרון אני קובע חד משמעית שאסור לפנות מתיישבים", אומר הכהן. ואני גם יודע להוכיח את זה בצורה מקצועית. צה"ל לא היה יודע לממש את הישגי חומת מגן ללא מאות אלפי ישראלים שגרים במרחב", קבע הכהן.

בנושא אחר מותח הכהן ביקורת רבה על התכנית הרב שנתית של צה"ל המכונה "גדעון", שמכוונת בראש ובראשונה לחיזוק "יחידות הקצה" הלוחמות.

"אני לא מקבל את זה. אני חושב שהצבא סובל מעודף מקצועיות. אתה רוצה מצד אחד יכולות גנריות, שהן יכולות אב – כושר גופני, ניווט וכדומה. בצד השני אתה רוצה יכולות בוטיק. יחידות מיוחדות. בין זה לזה – יש פער. אז אתה יכול לבנות כמה יחידות בוטיק ספציפיות – כמו דובדבן, אגוז, סיירת מטכ"ל, אבל אתה צריך מסה של יכולות גנריות.

"צה"ל של העבר שונה מהיום. היום כולם רוצים את הדבר הכי מתקדם טכנולוגית. הבעיה במלחמה זה שהמסה הגדולה של היחידות צריכה להיות בינונית, אבל ברגע שכולם רוצים להיות תמיד ראשונים, כמו בספורט, אין מספיק כוחות.

"אני חושב, למשל, שסגירת יחידות טנקי המגח הייתה טעות. קח למשל את אירוע המג"ד דולב קידר ז"ל, שנהרג ב'צוק איתן'. אם במקום לשלוח ג'יפ לנקודה ממנה יוצאים חמאסניקים מהחור באדמה, היו שולחים שני טנקי מגח, הוא לא היה נהרג".

גרשון הכהן "משתגע" מזה שבבסיסים החדשים של הצבא, כמו עיר הבה"דים בנגב, חיילים לא מבצעים תורנויות בסיסיות, ואפילו לא מורידים כלים משולחן האוכל אחרי הארוחה (כל העבודות מבוצעות על ידי עובדי קבלן). "צה"ל לא יכול להכשיר מפקדים וחיילים שלא עושים תורנויות בסיסיות", אומר הכהן.

לדבריו, המתח בין חיל החינוך לרבנות הצבאית אינו מצדק, משום שהרבנות עושה את עבודתה כאשר היא מקדמת פעילות בעלת משמעות דתית בקרב חיילים שנחשבים חילוניים. "בעיני החרדים, מי שלא כמוהם נחשב חילוני. בעיני החילונים הגמורים, כל מי שאינו חילוני לחלוטין נחשב דתי או מסורתי", אומר הכהן.

גרשון הכהן סבור שצה"ל צריך "בנדיטים"- מפקדים שקשה לעצור אותם וחושבים "מחוץ לקופסא". הוא סבור כי מח"ט גבעתי ב"צוק איתן, עופר וינטר, שיועלה בקרוב לדרגת תת אלוף כראש מטה פיקוד המרכז אך סיכוייו להגיע בהמשך לדרגת אלוף קלושים), פיקד על כוחותיו בצורה מצוינת במלחמה, למעט האירוע ב"יום שישי השחור" שבו ספגה סיירת גבעתי שלושה הרוגים.

"דווקא באופן שבו התמודדנו עם המנהרות ב'צוק איתן', שמחתי לראות שצה"ל חזר לעצמו – לאלתור", אמר גרשון הכהן. "יכולת האלתור הזאת חשובה מאוד. בין מג"ד שהוא מושלם בכל היבט ובין מג"ד לא מושלם שיודע להתארגן היטב כאשר דברים משתבשים, אני מעדיף את זה שיודע לאלתר".