העצרת בכיכר ציון
העצרת בכיכר ציוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

תושבת קריית ארבע מספרת ביומן ערוץ 7 על האופן בו נדרשו היא ובעלה על ידי המשטרה לחצות את כיכר ציון, הכיכר בה התקיימה אמש (מוצאי שבת) עצרת התמיכה בקהילת הלהט"ב – כששוטר לפניהם, כדי שלא יבולע להם.

"הגענו בערב לירושלים לאכול גלידה באזור כיכר ציון", היא מספרת. "נוכחנו לדעת שיש הפגנה של הקהילה הגאה. רצינו לעבור לצד השני של כיכר ציון ונתקלנו במצב מזעזע שבו הגענו אל המחסום המשטרתי. השוטרים הסתכלו לראות כיפה וחצאית וביקשו מאיתנו לעצור ולחכות לליווי משטרתי...".

"הודגש לנו שבליווי הזה אנחנו הולכים לפני החייל או השוטר כדי שישמור על ביטחוננו, כי הפכנו למטרה בעיני המפגינים ואסור לנו לשהות בתוך ההפגנה", היא מספרת ומתארת את תחושת הכעס שחשו היא ובעלה ראשית על עצם המציאות בה במרכז בירת ישראל מתרחש דבר שכזה, "בעיקר כשהם מחזיקים שלטים של 'ואהבת לרעך', ומצד שני תחושת פחד כי אנחנו בעצם מטרה. זה לא נקלט, והשוטר מדגיש שלא ניעלם ולא נאבד קשר עין ולא נסתובב בתוך ההפגנה, אנחנו לא עוצרים לשנייה ועוברים אל הקצה השני".

הדוברת מוסיפה ומספרת כי גם בחור דתי המזוהה ככל הנראה עם הקהילה ביקש גם הוא להצטרף למפגן עצמו אך הדבר נמנע ממנו בשל הכיפה של ראשו. "בעיניי זה עקום מכל הכיוונים, אבל הנה הקהילה הגאה לא מכניסה אותם לתוך עצמם...".

עוד היא מספרת על אזורים קרובים יותר אל הבימה שהיו חסומים לחלוטין לדתיים, גם לא בסיוע ובליווי משטרתי – אזור סטרילי מפני אנשים דתיים.

בניגוד לעוברי אורח שומרי מצוות אחרים היא ובעלה ניסו להתווכח עם השוטרים, "בעלי דיבר איתם. אמר להם שאנחנו בסך הכול רוצים לעבור אבל הם לא נתנו לנו להיכנס. הם חסמו את הדרך בפנינו כשמימין ומשמאל ראינו איך חילוניים עברו אותנו ונתנו להם להיכנס. ראינו איך הם סורקים אותם, את הראשים והרגליים מוודאים שאין סממן דתי ונתנו להם להיכנס".

במקביל ניסו אנשים וילדים לאתר דרכים חלופיות למעבר בכיכר. הדוברת מספרת על תחושת אכזבה ממיעוט האנשים שהתעמתו והתווכחו עם השוטרים בדרישה לעמוד על זכותם לעבור בכיכר.

"הרבה קיבלו את המצב כמו שהוא ומעט הרימו צעקות ואמרו שהמצב לא תקין. השוטרים הדגישו כל הזמן שזה הביטחון שלנו, שהם למעננו, אל תילחמו בנו כי אלו הוראות מלמעלה".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "כחלק מהמענה המבצעי באירועים שונים ועל מנת לאבטח בצורה מיטבית את הציבור הרחב נערכות בדיקות לגבי חלק מהציבור באירועים מיוחדים. אין כל אפליה או מידור של קבוצת אוכלוסיה זו או אחרת.

"השיקולים של מפקדי הכוחות הינן מבצעיים בלבד. כך היה גם אמש. צר לנו כי ישנם בודדים שניסו ליצור פרובוקציה ולשייך את הרצון לשמור על בטחון הציבור כאפליה כזו או אחרת''.

עוד נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לעשות כל שביכולתה על מנת לאפשר לכלל הציבור הישראלי על גווניו השונים להביע את דעתו ובמקביל לשמור על שלומם של כולם".