מייק האקבי בראיון לערוץ 7
מייק האקבי בראיון לערוץ 7צילום: יוני קמפינסקי

פעילים יהודיים רבים השתתפו בשבוע שעבר באירוע שנערך עבור המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה”ב, מייק האקבי, בביתו של הפעיל היהודי ד"ר ג'ו פראגר.

בראיון לערוץ 7, הגן האקבי על האמירה שלו אשר עוררה סערה, לפיה נשיא ארה"ב ברק אובמה "לוקח את הישראלים ומצעיד אותם אל דלת התנור". האמירה זכתה לביקורת מיהודים דמוקרקטים, מהמועמד הרפובליקני ג'ב בוש, ואף משגריר ישראל לארה"ב, רון דרמר.

"אין בי חרטה כלשהי לגבי מה שאמרתי", אמר האקבי לערוץ 7. "האיראנים מאיימים כבר 36 שנים למחות את ישראל מעל המפה", הסביר. "הם השתמשו במונח 'שואה' כשהסבירו מה בכוונתם לעשות ליהודים... האיראנים הם אלה שאמרו שהם משתוקקים ליום שבו הם יוכלו להרוג את כל היהודים, והם אפילו אמרו שהם שמחים שהיהודים מרוכזים כולם בישראל, כי ככה לא יצטרכו להסתובב בכל העולם ולצוד אותם".

אסור להתעלם מהאיומים "המתועבים, המכוערים" האלה, אמר האקבי. הוא הזכיר שבפעם האחרונה שבה העולם לא התייחס ברצינות לאיומים שכאלה, נרצחו שישה מיליון יהודים בשואה.

"שלוש פעמים עמדתי בדלת התנורים באושוויץ, ובכל פעם שאני עומד שם, אני נזכר שזה קרה כיוון שהיו אנשים בכל רחבי העולם שהביטו הצידה וסירבו להאמין שמשהו כזה אפילו אפשרי", אמר.

האקבי ציין שמוזיאון יד ושם ואנדרטאות אחרות בעולם קיימים כדי להזכיר לעולם את האיום, ולחזק את האמירה "לעולם לא עוד".

"איני מתנצל על דבר ואיני מתנצל בפני איש", הדגיש. האקבי אמר שקרא את ההסכם של המעצמות עם איראן וכי אכן מדובר ב"הסכם רע".

אל מול הטענה של אובמה, כאילו האפשרות היחידה מלבד ההסכם היא מלחמה, האקבי ציין שקיימת אופציה נוספת – "לגרום לפשיטת רגל של האיראנים והמשטר המרושע שלהם.  הם מממנים טרור".

הוא קרא לקחת מאיראן את שוק האנרגיה באמצעות ייצוא של אנרגיה, קטיעת קווי האספקה שלהם ומיטוט הכלכלה האיראנית, במקום העיסקה שמעניקה להם "120 מיליארד דולר כדי לקנות נשק קונבנציונלי ולהאיץ את המרוץ שלהם כדי לבנות בסוף כלי נשק גרעיני”.

כאשר שאלנו אותו לגבי סיכוייו לנצח בבחירות ולהפוך לנשיא, האקבי אמר, "אנשים רוצים נשיא שיש אצלו בהירות מוסרית לגבי הנושאים", בין אם הם כלכליים, ביטחוניים או קשורים לשלום עולמי. הוא הבטיח להתייחס ברצינות לכל האיומים.

לבסוף התייחס ליונתן פולארד אשר יושב בכלא במשך 30 שנה – מחצית ימי חייו – בעוון ריגול למען ישראל, ושעשוי להשתחרר בנובמבר, על פי דיווחים מהזמן האחרון.

האקבי אמר שהוא "מאושר" מהחדשות אבל הוסיף שהוא מקווה "שזהו לא סוג של ניסיון בוטה של הנשיא הזה לנסות ולרכך את הישראלים ולמצוא בקרבם חברים חדשים, מתוך אמונה שאם הוא משחרר את יונתן פולארד אז הישראלים כבולים ומחוייבים לתמוך בעסקה עם איראן”.

פולארד ריצה את עונשו מעל ומעבר ובריאותו שברירית, אמר האקבי, והוסיף "לא משיגים כלום בכך שהוא ימשיך להיות כלוא ואני מאושר מזה שהוא ישוחרר סוף סוף ויוכל לנסוע לישראל".

נציין כאן כי מדינאים בכירים בישראל העריכו בשבוע שעבר כי אם פולארד אכן ישוחרר, הוא לא יורשה להגיע לישראל בשל החשש שיקבל קבלת פנים של גיבור.