אמנת הסובלנות
צילום התמונה: מאיר אליפור

"אני כותב לא משום שיש בי כוח לכתוב אלא משום שלא נותר בי כוח לשתוק" (הראי"ה קוק), כך נכתב בראש ההזמנה לדיון החירום שהתקיים הערב (ב') בירושלים בשיתוף העמותה לאחדות ישראל, לזכר שלושת הנערים.

לדיון, שהתקיים הערב ביד בן צבי בבירה, הגיעו מנהיגים חברתיים, רבנים בכירים ומובילי דעה מכל קצוות הקשת הפוליטית, הדתית והחברתית בישראל וחתמו על אמנה משותפת לסובלנות ומאבק באלימות במדינת ישראל.

מארגני ומשתתפי הדיון דנו באלימות הפיזית ובהסתה המילולית, שהגיעו לכלל הקצנה בימים האחרונים ומאיימים על המרקם החברתי בישראל, וסיכמו על המשך הפעולה למאבק באלימות ובהקצנה.

הכנס נערך בחסות העמותה לאחדות ישראל, לזכר שלושת הנערים. בין המשתתפים - הוריו של גיל-עד שער הי''ד, אופיר ובת גלים, ג'קי לוי, בן דרור ימיני, הפרופסור אביעד הכהן, הפרופסור אשר כהן, סמנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דילמוני, הד"ר רונן שובל, מתן פלג, מנכ"ל 'אם תרצו', נועם ארנון, הפרופסור בני איש שלום, פנחס ולרשטיין, מוטי שקלאר, שרה אליאש, מחנכים, רבנים, נציגי המגזר החרדי ורבים אחרים.

רונן שובל, ממארגני הכנס, ציין כי "ההתכנסות נוצרה מתוך תחושה גדולה שעלתה מן השטח. החברה שלנו לא יכולה להיות סובלנית לאלימות, להכללות ולהסתה". 

בת גלים שער אמרה כי "את אחיי אנוכי מבקש. יש לכולנו מכנה משותף גדול הרבה יותר מן המפריד ומשימתנו בקיץ הזה היא להגביר את האחריות והמחויבות האחד כלפי השני".

העיתונאי בן דרור ימיני אמר כי "מימין ומשמאל ישנם אלו הנותנים לגיטימציה לשוליים הקטנים, האלימים והמאוסים. זהו חשבון הנפש שכולנו צריכים לעשות בימים האלו". 

סמנכ"ל מועצת יש"ע, יגאל דילמוני אמר כי "אני לא רוצה שיטיחו בי שאשמתי, בגדתי וגזלתי, לא בי ולא בחברה שאני מייצג. מיום שישי אני נאבק בהטלת הרפש על ההתיישבות ועל החברה הדתית. אני רוצה לחשוב על עתיד טוב לחברה היהודית ולהגביר אחדות ואהבה".