לוחצים ידיים. סוגרים עניינים
לוחצים ידיים. סוגרים ענייניםאילוסטרציה: פלאש 90

בראיון ליומון הכוויתי אל-ראי, טען חבר הפרלמנט העיראקי הסוני ויו"ר מפלגת "האומה" העיראקית, מית'אל אל-אלוסי, כי ארגון דאעש הוא יציר כפיהם של הערבים והמוסלמים שהתירו את קיומן של השקפות קיצוניות בקרבם כמו גם פיתחו מנטאליות של נקמה וביטול האחר.

בהמשך הראיון הביע תמיכה בחזון השלום עם ישראל וייחל ליום בו תיפתח שגרירות עיראקית בישראל, ללא כל קשר לאבו מאזן.

קטעים מהראיון שתורגמו בידי אנשי מכון ממר"י מובאים כאן:

כשנשאל אודות השאיפה לסיים את הקשר של עיראק עם ארה"ב השיב אל אלוסי כי "ייתכן שזה יראה מוזר שדרישה זו עולה מצד ליברלים ודמוקרטים שאני ממוביליהם, [אך] אני בין אלה הרוצים בסיום הקשר עמה. יחסים אלה מתאפיינים באפוטרופסות ובאי בהירות. אל לעיראקים לדרוש מארה"ב להיות אימא ואבא ונותנת חסות לכל דבר. [מנגד], על האמריקאים להבין שהיחסים בין ארה"ב לעיראק הם אינטרס הרחוק מכיבוש ושחרור והיבטים אידיאולוגיים..."

על סוגיית דאעש הפתיע המנהיג העיראקי כשאמר כי הוא "שמח לראות שדאעש מתפשט למדינות המפרץ". להבהרת דבריו אמר כי "יתכן והאמירה הזאת תזעזע, אך אינני מתכוון לפגוע, ולבטח איני שמח על הרג של אף אדם, לא מהמפרץ ולא מישראל. אך על כולנו להבין שדאעש הוא מחלת הדור והוא עשוי להמשיך [להתקיים] עוד מאה שנה. המשבר אינו של עיראק בלבד. עלינו להיאבק במנטליות הפנימית שלנו: מנטליות הנקמה וביטול האחר, [מנטליות] שהולידה את דאעש, ארגון הטרור הפושע הפוגע בדת האסלאם שביצע פעולת טרור נפשעת בכווית כנגד בנינו, ידידינו, שכנינו ואחינו הכוויתים ופעולות [טרור] בתוניסיה, במצרים, בסוריה ובעוד מדינות. כל אלה הם קורבנות  של דאעש. עלינו להבין שהארגון הוא ארגון טרור שעל כולם להיאבק כנגדו. על כולנו להיות בחזית אחת. במידה ונסכים לכך, [משמעות הדבר] כי אנו מסכימים לעולם חדש ללא מיליציות ונשק".

לדבריו דאע"ש הוא יציר כפיו של העולם המוסלמי "ולא יציר כפיים מערבי או אירופי או צלבני או יהודי או ישראלי. הוא יציר כפי הערבים והמוסלמים מאחר ונכשלנו בהגנה על החברה שלנו והתרנו את ההשקפות הקיצוניות האלה".

על איראן והשפעתה האזורית אמר כי מדובר בשחקן הכי משוגע, המהמר על חיי בניו, עמו וההיסטוריה שלו למען [הגשמת] חזיון שווא של המנהיגים האיראנים. לא יתכן שאיראן תשלוט על האזור ביום מן הימים, ואין לה את הכוח לשם כך".

עוד נשאל אל אלוסי אם הוא תומך בנורמליזציה עם ישראל ובמענה השיב בחיוב: "כן. ישראל היא מדינה ואני תומך בשלום עמה. אני רוצה לראות  שגרירות [עיראקית בישראל] ואת דגל עיראק מתנוסס שם. זהו אינטרס שלנו. איני רוצה לקשור את האינטרסים שלנו  [רק] באבו מאזן או זולתו".