ח''כ חזן (צילום: ערוץ הכנסת)

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון פגרה מיוחד לאור בקשה שהגישו למעלה מ-25 ח"כים מהאופוזיציה בעקבות אירועי האלימות בסוף השבוע האחרון.

אחד אחרי השני עלו לדוכן חברי כנסת משמאל ותקפו את חברי הכנסת מהמחנה הלאומי.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי ''לרגע נדמה היה שכולנו שותפים לזעזוע, ושנבין שצריך בדק בית עמוק. לפני שהעם היהודי עושה תיקון עולם, אנחנו צריכים את תיקון שלנו כאן. אבל אז הגיע ה'אפטר שוק', אני שומעת את הקולות של מחנה שמרגיש כמו אחרי רצח רבין. אין לי ריב עם ציבור שלם אבל יש לי ויכוח עמוק עם הנהגה.

''לא נסכים שתתעלמו, שתאשימו אותנו ושתהפכו את עצמכם לקורבנות. הכי קל זה להגיד זה 'רק שוליים'. אני לא מקבלת את זה, שוליים קיימים רק כשיש קו ברור שמפריד בניהם לבין דרך המלך. הקו הזה טושטש גם בגלל היושבים בבית הזה. הסיבה שהשוליים פרוצים ומטושטשים היא כי אין בימים האלה ראש ממשלה בישראל, ששותק ומאפשר לשוליים להשתלט על סדר היום".

לבני הוסיפה, ''אני לא מתכוונת לשתף פעולה עם מצעד ההתקרבנות. הקורבן היא שירה בנקי שנרצחה בעצרת ולא מי שלא נתנו לו לנאום בעצרת. ההתקרבנות לא יכולה לבוא במקום חשבון נפש על מה שקורה ביהודה ושומרון בידיעה בשתיקה ובעידוד להפרת חוק, גם מצד נציגים בממשלה ,ודברים איומים שיצאו מהבית הזה נגד הקהילה הלהט"בית''.

חברה לסיעה ח"כ אראל מרגלית טען בדיון המיוחד כי ''גם הבית הזה נושא באחריות לאווירת השנאה, ההפקרות ושברון המוסר שבתוכה נרצחו שירה בנקי ועלי דוואבשה. גם היושבים באולם הזה חטאו בחטא השנאה ועליהם מתנוססת אות קלון. אלו שזרעו את זרעי השנאה אתמול, יצרו את התשתית לפשע של היום או של מחר.

''כבר הרבה זמן שיש כאן אווירה מסוכנת שנותנת לגיטימציה לגזענות, לאומנות ולשנאה. כבר הרבה זמן שחברי כנסת מתחרים בניהם מי יותר קיצוני בהסתה נגד ערבים ולהט"בים. שנאה הפכה למציאות חיינו הפוליטית והחברתית''.

ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה הערבית תקפה גם היא את הקואליציה. ''המהירות בה יצאו ראש הממשלה ושרים בגינויים, לא מנקה אותם מאחריות. המדיניות אשר מובילה הממשלה מהווה קרקע פורה לביצוע פשעים. כבר ברור שאלה לא עשבים שוטים, העשבים השתלטו על השדה.

''עלי דוואבשה ורבים כמהו נרצחו בידיים של הפשיסטים הימניים המתארגנים יום ולילה כדי לפגוע בפלשתינים אבל הגפרורים, הסכין והאקדח שמשמשים אותם נמסרו לידיהם על ידי מדיניות הכיבוש. המשך הכיבוש הוא ביריונות מאורגנת ופשע ממסדי של מדינה שלמה על כל מוסדותיה.

''יש לפעול ביד ברזל נגד ההסתה אבל לא להשתמש ביד הזו כדי לכסות על פשעים נוספים, ושלא על כל מצער מנהלי בצד היהודי יתבצעו אלף מעצרים מנהליים בצד הפלשתיני", הוסיפה.

יו"ר מפלגת ''יש עתיד'', ח"כ יאיר לפיד, תקף את היעדרות חברי הקואליציה מהדיון. ''אני רוצה לדבר היום אל הכיסאות הריקים, כי בכל אחד מהכיסאות הריקים פה יש מישהו שברח מאחריות. מישהו ששואל את עצמו אם כדאי להתגרות בבסיס הפוליטי שלו, ואם לא יזכרו לו את זה בפריימריז.

''בחברה הישראלית יש מלחמה, לא בין ימין לשמאל אלא בין המרכז השפוי לבין השוליים הקיצוניים שיצאו מדעתם", אמר לפיד. ''בדם שנשפך במצעד הגאווה בירושלים, אנחנו נצבע את השלטים שנאבקים למען חופש הביטוי. באש שכילתה את גופו של עלי דוואבשה היא תהיה אש התמיד של האנשים שהחליטו לא להיות כיסא ריק בעת הזו. האבנים שנזרקו על כוחות הביטחון בבית אל, אלה האבנים שנשתמש בהם לחזק את יסודות בית המשפט העליון''.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן השיב בשם הממשלה, "אנחנו כחברה צריכים לעשות חשבון נפש, איך לעודד יותר סובלנות ולפעול למען איפוק ואיך כולנו יכולים להשתפר כחברה וכמדינה. לא סתם נאמר שבמקום שבו שורפים ספרים, או שורפים בית ספר דו לשוני, או שורפים כנסייה, בסוף שורפים בני אדם".

לדבריו האחריות היא קודם כל על הממשלה. "עלינו לפעול עוד יותר, לחפש כל דרך חוקית כדי לתפוס את הרוצחים ולהעמידם לדין ולדאוג שיקבלו את העונש החמור ביותר. גם המחנה הפוליטי שאני משתייך אליו צריך לחפש את התיקון והשיפור. שיבטיח שלא יהיו בתוכנו אנשים כאלה.

ארדן ענה להתקפות של חברי הכנסת משמאל. "אני חושב שיש גם דרך לא טובה להגיב לאירועים ולצערי מה שאתם עשיתם כאן מעל הבמה זו הדרך הפחות טובה. להגיד שלא מדובר במיעוט, ולצאת למסע ציד של המחנה השני זו לא הדרך שתביא את התיקון. שמעתי כאן אמירות רבות שפשוט מתעלמות מהמציאות.

''אתם שמבטאים פעם אחר פעם אדישות לבקבוקי תבערה שנזרקים על המתנחלים, מתי מישהו מכם דרש את מעצרם של זורקי בקבוקי התבערה במזרח ירושלים או ב-443 שמתבצעים יום יום ברחבי מדינת ישראל?

"ח"כ פריג', כשהיית אצל אבו מאזן, שאלת את אבו מאזן למה הוא משלם כסף לטרוריסטים שהוכח שרצחו משפחות חפות מפשע? אני לא זוכר אף אחד מכם מזדעזע אל מול אותה אווירה של הסתה וגיבוי לטרור כנגד המתנחלים כשהיו כאלה שהאשימו אותם בחטיפת הנערים בגלל שהם נוסעים בטרמפים או גרים בשטחים''

לדברי ארדן הצביעות הזו לא נגמרת רק כלפי הימין. ''מי מכם השמיע ביקורת כלפי האוכלוסייה הערבית בעניין היחס שלהם לנשים או כלפי הקהילה הגאה? למה? כי הם השותפים הפוליטיים שלכם?".

במהלך דבריו של השר ארדן נשמעו קריאות מחאה רבות מקרב חברי האופוזיציה כשחלקם אומרים "אם זה מה שיש לך להגיד עדיף שלא תדבר בכלל".

השר ארדן אמר בסוף דבריו "מה שאני עשיתי כאן זה ראי של מה שאתם עשיתם קודם, אז אני שמח לראות שזה מעצבן אתכם כי זה בדיוק מה שאתם עשיתם, לחפש הון פוליטי ולהכות אך ורק על החזה של הצד השני".