שרת המשפטים איילת שקד
שרת המשפטים איילת שקדצילום: הדס פרוש, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד תגיש היום (שלישי) את תזכיר חוק נתוני אשראי.  מטרת הצעת החוק לעודד תחרות במתן הלוואות על ידי הנגשת מאגר מידע לבנקים ולגופים מוסדיים שונים נותני אשראי.

התזכיר הוכן על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה אזרחי, בראשות המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ, ועל בסיס המלצות הדו"ח אשר הוכן על ידי "הוועדה לשיפור המערכת לשיתוף בנתוני אשראי", אותו הגיש מוריס דורפמן, סגן יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, לשרת המשפטים ולראש הממשלה היום.

שיתוף בנתוני אשראי ונותני האשראי השונים צפוי לקדם תחרות בין מלווים על מתן אשראי, להגדיל את היצע האשראי ללקוחות ולשפר את תנאי האשראי עבור צרכני אשראי רבים.

לפי התזכיר יוקם מאגר נתוני אשראי מרכזי, בבעלות בנק ישראל, שיעמוד לרשות כלל הבנקים ויתר הגופים נותני האשראי בארץ, בבואם לבחון מתן אשראי לפרטים.

המאגר יכיל נתונים על יחידים ומשקי בית. זאת על מנת שיוכלו המתחרים הפיננסים השונים לשקול את סיכונם ואת יכולתם להעניק אשראי למשקי בית שונים.

הרציונאל מאחורי הקמת מאגר שכזה הוא להגדיל את היצע האשראי ללקוחות ולשפר את תנאי האשראי.

שרת המשפטים שקד ציינה כי "הקמת המאגר תקדם את כניסתם של נותני אשראי נוספים, שאינם בנקים, לשוק. תנאים מקדימים הוגנים ושוויוניים יותר, שיובילו לתחרות בריאה יותר בשוק האשראי. המאגר יאפשר את החלשת מונופול הבנקים, ויקל על משקי בית רבים במדינה, וכן ילחם בתופעת השוק האפור.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ארז קמיניץ הסביר כי "לצד הגברת קידום התחרות באשראי, הצעת החוק שומרת על איזון הולם אל מול זכותם של האזרחים לפרטיות, וזאת על ידי שורה של הוראות שיאפשרו שמירה על אינטרס הפרטיות ובין היתר: היכולת של פרטים להודיע כי אין הם מעוניינים שייאסף עליהם מידע".