וונדי שרמן, במהלך שיחות הגרעין, עם מזכיר המדינה ג'ון קרי
וונדי שרמן, במהלך שיחות הגרעין, עם מזכיר המדינה ג'ון קריצילום: רויטרס

בכיר אמריקני מבהיר היום כי לדעתו לארה"ב אסור לסגת מההסכם עם איראן ולהצביע נגד הסרת הסנקציות על המדינה בקונגרס, למרות אהדתה לישראל.

"היה הסכם בינלאומי וראינו שטוב יותר להביא את איראן לשולחן המשא ומתן ולדבר. אם אנחנו נפנה לכל המהלך את הגב, אנחנו נצא מההסכמה הבינלאומית, ונתנער מעיסקה טובה שלקח שנתיים להשיג אותה. יתר המעצמות לא חושבות שיש הסכם טוב יותר, ואנחנו נאבד את היתרון שהיה לנו כאן, וניוותר לבד בזירה הבינלאומית".

הבכיר מנסה לשלוח מסר מרגיע לישראל וטוען כי  "המטרה שלנו היא ליצור הרתעה מול איראן. נשאלתי אם תהיה באמת הרתעה ולא הכל על הנייר – והבהרתי שאנחנו מוכנים להגיב בדרך אפקטיבית. אם איראן עוברת במעט את הקו שנקבע לעיסקה, נמצא את הדרך שתשלם על כל הפרה, גם אם לא נגיע לביטול מוחלט של ההסכם. יש בידינו אפשרויות הרתעה ולא נהסס להשתמש בהן".

הבכיר גם מעריך כי הסרת הסנקציות תותיר בטווח האחרון בידי איראן בסופו של דבר סכום של 56 מיליארד דולרים, וגם הוא ישמש בעיקר לתשלום חובות.

הוא מסביר כי המדינה חייבת, לדברי ראשיה, סכומים של למעלה מ-100 מיליארד דולרים רק בענייני המסחר בנפט, ויש לה חובות נוספים בסכומים גבוהים יותר.

הבכיר מגלה כי האיראנים עקפו את הסנקציות לגבי מסחר בנשק בדרכים שסיכנו חיי אדם, ומספר שהתבר שחברות התעופה האיראניות הבריחו אמצעי לחימה בטיסות אזרחיות מלאות בנוסעים, שלא ידעו שהטיסה שלהם הפכה לסוג של פצצה מרחפת.

לדבריו, ברור לאמריקנים שאיראן תמשיך לתמוך בטרור, וכאן תידרש עזרה ממדינות המפרץ. "חסרה לנו אינפורמציה, ובזכות זה שבסעודיה ובבחריין מודאגים מאוד מחיזבאללה ומארגוני טרור אחרים, הם יסייעו לנו להגביר את הלחץ לסגור את הברז שמעביר תקציבים לטרור מצד איראן".

הבכיר מגלה גם כי בשיחות שהתנהלו בין הממשל האמריקני לבכירים בישראל, דובר על החרפת הפעולה המשותפת נגד מימון הטרור, גם כן בשילוב כוחות עם מדינות המפרץ.