המצרים חוגגים
המצרים חוגגיםצילום: עבד רחים קעטיב

בסוף השבוע שעבר חגגו במצרים ברוב המון מצרי חוגג ובמעמד ראשי השלטון את פתיחתה של תעלת סואץ המחודשת.

הרחוב המצרי עלץ סביב השלמתו של הפרויקט הגרנדיוזי ורבים התבטאו בתקשורת המקומית והבינלאומית על המיזם כהוכחה לעצמאותה הכלכלית של מצרים מכאן ואילך. לא מעט הדגישו וציינו את ההקפדה הלא אופיינית בזמנים כחלק מההישגים של השלמת הפרויקט.

אתר 'פורט טו פורט' מציג לכבוד המאורע את סיכומו של המיזם במספרים. נראה שאכן מדובר במיזם אדיר ממדים, כזה שאינו מאפיין מדינות המצויות בעיצומן של תהפוכות פוליטיות וחברתיות כדוגמת אלה שחוותה מצרים עם הדחתו של הנשיא מובארק, עלייתם של האחים המוסלמים והדחתם כעבור זמן קצר, ובעיקר לא לנוכח מצבה הכלכלי הקשה של מצרים.

המיזם כלל את הרחבתה של התעלה החל מהקילומטר ה-60 לקילומטר ה-95. כמו כן, הורחב הציר בימות ובאפיקים הסמוכים באורך של 37 ק"מ. בסך הכול עומד אורך התעלה החדשה על 72 ק"מ.

הפרויקט הושלם כמתוכנן בתוך 12 חודשים. יעדיו היו להביא לאפשרות של מעבר ישיר ללא עצירה של 45 ספינות בשני הכיוונים. היעד הכלכלי העולה מכך הוא העלאת הכנסות התעלה ב-259% עד שנת 2023, לכ-13.2 מיליארד דולר, לעומת 5.3 מיליארד דולר כיום.

היעד למעבר ספינות הוא: 97 ספינות ביום בשנת 2023 לעומת 49 כיום. מספר החברות שהיו המעורבות בפרויקט: 400. מספר העובדים על הפרויקט: 25 אלף. חפירה בשטח יבש: 258 מיליון מ"ק בעלות של 4 מיליארד לירות מצריות (570 מיליון דולר). חפירה במים: 242 מיליון מ"ק בעלות של 15 מיליארד לירות מצריות (כ-2 מיליארד דולר).

המימון למיזם כולו עומד על 9 מיליארד דולר שגויסו ו-80% מסכום זה מגיע מתושבי מצרים.