בקבוק תבערה. ארכיון
בקבוק תבערה. ארכיוןצילום: פלאש 90

תופעת יידוי האבנים ובקבוקי התבערה בצירי התנועה ביהודה ושומרון הופכת לשגרה כואבת. עוד ועוד נפגעים נרשמים ביומני המבצעים ונדמה שהתופעה רק הולכת וגוברת. יו"ר ועדת הביטחון של מרכז השלטון המקומי, ראש מועצת בית אריה אבי נעים, מתריע ממדיניות ההכלה שלטעמו מובילה את כולם לפתחה של אינתיפאדה חדשה.

בראיון ליומן ערוץ 7 קורא נעים "לאמץ את 'מודל החלונות השבורים' שכל מומחי הפשע מדברים עליו – טיפול בפשעים כשהם ברמה הנמוכה, צריך לאמץ את המודל הזה גם לטרור", הוא אומר ומעיר כי לעומת הטיפול בטרור כאשר מדובר בפלילים איש אינו מדבר על הכלת האירועים.

"ביהודה ושומרון יש מאות אירועים של זריקות אבנים ובקת"בים וחסימות צירים. אנחנו מכילים פגיעות שהן טרור ובצד השני מבינים את המציאות הזו ומפנימים את החולשה שלנו והדבר גורם לעליה תלולה באירועים החמורים כמו ירי ורצח של יהודים. צריך לעצור את האירועים הללו. להבין שאבן הורגת ובקת"ב שורף".

נעים סבור שהקשר בין מדינאים לאנשי המקצוע במערכת הביטחון הוא יסוד הכישלון שמוביל למציאות הביטחונית הקשה. "הבעיה מחמירה כשהגורמים המקצועיים, שהם אנשי הצבא, מקבלים הנחיות ממדינאים. המדינאים רוצים לשמור על שקט בהיבט הבינלאומי ובהיבט שבו כל אירוע מתפרש כאנטי ישראלי, ובכך אנחנו מובילים את האירועים להיות הרבה יותר חריפים".

"צריך לשחרר את הקשר בין הדרג המקצועי, שהוא הצבא שחושב שכל אירוע של בקת"ב ואירוע של חסימת צירים מחייב מענה נחרץ. אנחנו לפעמים מתבלבלים וחושבים שאם אנחנו חלק ממדינות ה-OECD ושופטים אותנו על פי פרמטרים אירופים אנחנו יכולים לשכוח מה קורה סביבנו בסוריה, לבנון עירקא ולוב. מדינות מתפרקות ואנחנו, במקום לעצור את זה באיבו ולהתייחס במלוא החומרה, אנחנו מכילים. זה מושג מסוכן שמציב אותנו על מדרון חלקלק. זורק האבנים אומר שלא קיבל תגובה מהחיילים והוא משכלל את השיטה ועובר לבקת"ב והלאה לירי באמצעים מאולתרים והלאה לירי באמל"ח שהוא קונה או מסופק לו על ידי גורמי הטרור. זו שיטה עקומה".

ממשיך נעים ואומר כי במקרה יידוי האבנים על מח"ט בנימין שפרק מהרכב והאירוע הסתיים במחבל ההרוג המסר הועבר מסביב.

ומה באשר לזירה הבינלאומית שתבקר אותנו על כל צעד שכזה? נעים אינו מתרשם ואומר כי בזירה זו "כנראה שבכל מקרה נחטוף. מי שמוביל זה האיסלאם שחדר לכל אירופה, יש להם כוח פוליטי ומפלגות השמאל פוזלות אליהם. אנחנו צריכים לעשות את מה שטוב וחשוב למדינת ישראל גם במחיר של ביקורת, ובמקביל צריך לפעול גם בזירת ההסברה שבה אנחנו לוקים בחסר".

לטעמו של נעים מדובר ב"משימה פשוטה יותר ממה שמציירים אותה. טרור צריך לקבל תשובה חדה ונחרצת מכוחות הביטחון ולהביא את העובדות בהווייתם ל"עולם הנאור". לעומת כל הסובבים אותנו אנחנו עדיין אי של שפיות וגם המוסלמים ביו"ש מבינים את זה ומעדיפים להיות חלק מהתרבות הישראלית על פני השתייכות לאומות הסובבות אותנו וטובלות בדם".