עיריית ירושלים
עיריית ירושליםצילום: אביר סולטן, פלאש 90

הנציגים החרדים בעיריית ירושלים נגד מתחם 'שרובר' בבירה. על פי חשיפה של אתר 'בחדרי חרדים' המתחם צפוי להיפתח בשבת הקרובה בירושלים ולטענת הנציגים החרדים בעיריית ירושלים עלול לגרום לחילול שבת המוני בעיר.

מתחם 'שרובר' ייפתח באיזור דרך חברון – שכונת אבו טור, לא הרחק מחומות העיר העתיקה. מדובר במתחם המונה 16 אולמות בתי קולנוע של 'יס פלאנט', מסעדות, בתי קפה, גלידריות ואתרי בילוי ופנאי רבים נוספים. על פי הודעת בעלי המתחם, המקום יהיה פתוח בשבתות ובחגים.

במכתב ששיגרו אתמול חברי מועצת העיר מטעם אגודת ישראל וש"ס ליועץ המשפטי של העיריה אלי מלכה, הם כותבים: "כפי שפורסם, עתיד להפתח בשבוע הקרוב מתחם שרובר הכולל שטחי מסחר אשר אמורים לפעול בכל ימות השבוע כולל בימי מנוחה – שבתות וחגי ישראל.

"בפרסומים אודות פתיחת מתחם זה מציינים היזמים כדלהלן: 'מתחם שרובר יס פלאנט ישתרע על פני 6 קומות, ויכלול 16 אולמות קולנוע מתוכם 4 אולמות רב תכליתיים למופעים מגוונים, אשר יותאמו גם לשימוש של תיאטרון. בנוסף, שטחי תצוגות, אמנות ותערוכות מתחלפות, בתי קפה ומסעדות חנויות ספרים ומוסיקה ושטחי מסחר. המתחם כולל גם כ־400 מקומות חניה ב־ 3 קומות".

"על פי כל אמות המידה החוקיות מתחם זה אמור לפעול בניגוד גמור לחוק העזר העירוני האוסר על קיום פעילות מסחר בשבתות ומועדי ישראל", כתבו.

עוד כתבו, "אנו דורשים את התייחסותך אפוא בשלושה היבטים. הראשון שבהם במהות העבירה על החוק בפתיחת בתי עסק בשבת כאשר כוונת היזמים לפתוח את המתחם כולל שטחי מסחר אשר בודאי אסורים בפעילות בשבת. בנוסף, בראיה העירונית אנו סבורים כי פתיחת מתחם שרובר בכללותו עומד תחת הגדרת פתיחת בית עסק ואין לדונו כלל כבתי עינוג – גם את בתי הקולנוע שבו, שכן יש לדון את המתחם כולו כיזומה עסקית הכוללת 'חבילת שירותים' אשר ניתנים במתחם זה, כאשר בתי הקולנוע שבו הינן חלק מהקידום העסקי של כלל המתחם. לאור זאת יש להורות על סגירת כלל המתחם כולו ויש לדונו כמתחם עסקי אשר הפעלתו אסורה".

חברי המועצה מתייחסים לחוק העזר האוסר על פעילות עסקית בשבת מחוץ לבתי אוכל. "חוק העזר אוסר גם לבתי אוכל לבצע פעילות עסקית שאינה בין כתלי בית העסק ולאור זאת גם על בתי האוכל אשר אמורים על פי דברי היזמים להיות פתוחים בשבת, אסור לבצע כל פעילות עסקית מחוץ לכתלי בית האוכל".

"נמצאים אנו בימים שלאחר האבל הגדול על חורבן ירושלים עיר הקודש, לב כולנו נחרד מהתדרדרות החמורה בתקופה האחרונה בזלזול בשמירת השבת בירושלים ואמרו חז"ל 'לא חרבה ירושלים אלא על שחיללו בה את השבת'. חוסר היוזמה והמעש באכיפה העירונית על הפרצות החמורות שבפתיחת בתי עסק בשבתות, הם אלו אשר הביאונו למצב חמור זה בו אנו ניצבים היום עת אמור להיפתח מתחם חילול נורא זה בפלטרין של מלך – עיר הקודש".

חברי המועצה מסיימים את מכתבם בדרישה, "אנו דורשים במפגיע שתפעיל לאלתר את סמכותך לביצוע האכיפה בכל רחבי העיר ירושלים כנגד מפירי החוק אשר מפעילים בתי עסק בשבתות".