קנביס
קנביספלאש 90

ד"ר שרון שניטמן מבה"ס לבריאות הציבור מאוניברסיטת חיפה טוענת כי אין סיבה למנוע לגליזציה בתחום הקנאביס הרפואי.

"מבדיקה של כל המחקרים בתחום, אי אפשר להסיק שלגליזציה של קנאביס למטרות רפואיות לבדה מובילה לצריכה מוגברת של קנאביס לצורכי פנאי, רק שהלגליזציה מלווה עם מסחור יש הוכחות לצמיחה בשימוש", אמרה שניטמן.

במחקר שערכו ד"ר שניטמן והדוקטורנט יובל זולוטוב מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה, עלה כי תפיסות רווחות כלפי השפעות הלגליזציה של קנאביס לשימוש רפואי הן חסרות ביסוס מחקרי.

המחקר העלה כי מחקרים רבים שבחנו האם קנאביס לשימוש רפואי מגדיל את השימוש בקנאביס לא-חוקי לא מצאו עדות לכך. לדברי החוקרים, רק כשהלגליזציה לוותה במסחור (פרסום, יצור מוצרים נלווים כמו עוגיות וסוכריות עם קנאביס ועוד) היה ניתן למצוא עדות לצריכה מוגברת של שימוש לא-חוקי.

החוקרים גם לא מצאו הוכחות לטענה שלגליזציה של קנאביס לשימוש רפואי מובילה לעליה בפשע. בנוגע לחשש שהתרת קנאביס רפואי תגרום לכך שהקנאביס ב"שוק השחור" יהיה חזק יותר, הממצאים של המחקרים שעסקו בנושא היו מנוגדים אחד לשני כך שהחוקרים טוענים שיש צורך במחקרים נוספים בתחום כדי להגיע למסקנה.

"המגמה בעולם היא של לגליזציה של קנאביס לשימוש רפואי והיא דורשת את תשומת לבם של אנשי המחקר, כדי להגיע למסקנות תקפות בנוגע להשלכות על בריאות וביטחון הציבור. אנו יודעים ממחקרי עבר על סיגריות ואלכוהול שהמסחור ולא ההתרה הם שמובילים לצריכה מוגברת, בישראל אין ממש מסחור של קנאביס ועל סמך המחקרים הקיימים נכון להיום אפשר להגיד שהתרה של קנאביס לשימוש רפואי לא מהווה איום על שלום הציבור וביטחונו", סיכמה ד"ר שניטמן.