לא מבין את החשש. הרב ריסקין

בראיון ליומן ערוץ 7 דוחה הרב שלמה ריסקין, רבה של אפרת וראש מוסדות תורה סטון וממובילי מהלך הקמת בתי הדין האלטרנטיביים לגיור, את הטענות הנשמעות ביממה האחרונה נגד המהלך.

בראשית דבריו אומר הרב ריסקין כי אינו מכיר ולו טענה רצינית אחת נגד המהלך. "אנחנו אנחנו לא הולכים נגד הרבנות הראשית", הוא קובע. "אנחנו אומרים שבכל ההיסטוריה של עם ישראל דווקא בענייני גיור היו בית הלל ובית שמאי. היו מקלים והיו מחמירים, ובכל זאת היו מתחתנים יחד למרות ההבדלים".

"הדבר החשוב כאן הוא שיש כאן בעיה אקוטית חברתית. מעל 300 אלף ישראלים ועוד מאה אלף ילדים מברית המועצות לעבר הם ישראלים תחת חוק השבות ואינם יהודים כהלכה כי לא התגיירו. אפשר לגייר אותם לפי הלכה של רבנים ראשיים קודמים", אומר הרב ריסקין ומוסיף כי "לפני לא הרבה שנים כל רב עיר יכול היה להקים בית דין לגיור. לכן אנחנו מתחננים בפני הרבנות הראשית שיקבלו אותנו. אנחנו לא נעשה שום דבר שלא היה מקובל על הרבנים הראשיים הקודמים. אנחנו בתוך ההלכה ואלו ואלו דברי אלוקים חיים".

לדבריו המהלך כולו אינו חורג מגבולות ההלכה כהוא זה, אלא להיפך, הוא תואם את עמדותיהם של הרבנים הראשיים הרב הרצוג והרב עוזיאל זצ"ל, כאשר בפסקי השו"ת של הרב עוזיאל מופיעים הדברים ביתר שאת.

"יש כאן בעיה טראגית של בכי לדורות, אם לא נעשה משהו לקרב את אלו שחיים בתוכנו כישראלים ולא נעשה מהם יהודים. מוכנים לעשות את זה בתוך ההלכה. אין קשר לרפורמים וקונסרבטיבים שלא מקבלים על עצמם את המרעכת ההלכתית. אני רב אורתודוקסי שנבחן על ידי הרבנות הראשית. אין להם אקסקלוסיביות בגיור.

"הרי כל חתונה שאני עורך אני לא הולך לרבנות הראשית כדי לקבל הסכמה. הם יודעים שלא אחתן שלא כהלכתא. אותו דבר כאן. הרי חוק הממשלה רצה לעשות גיורים על ידי רבני הערים כדי לפתוח את  העניין קצת. לא ראו בזה בעיה וזה נפל רק בגלל הקואליציה הנוכחית. אין כאן שום עניין של מרד".

"יש אפשרות לפתור בעיה חמורה בתוך ההלכה. אין קשר לקונסרבטיבים ורפורמים. הרי הרבנים הראשיים לא יוכלו להיות נוכחים בכל בתי הדין, אז אני אחד מהשלוחים שלהם, ואני מוכן להראות להם שאני לא פועל בניגוד להלכה. הרבנות הראשית היא לא אפיפיור שיש לו את המילה היחידה האחרונה", אומר הרב ריסקין ומעיר כי בתחומי גיטין לא היה נוקט בדרך זו שכן הדבר אסור על פי החוק, גם אם לטעמו נכון להקל גם כאן.

"בגיור הייתה זכות מלאה להקים בתי דיון לרבני ערים. זה היה קיים לפני כעשר שנים. דווקא האיסור שקיים כעת הוא פוליטי ולא מה שאנחנו עושים. לא צריכה להיות בעיה. רק תקבלו אותנו".

לשאלת החשש שמא המאבק שנוצר יוביל לשסע בעם ולספרי יוחסין, אומר הרב ריסקין כי במידה ולא יינקט מהלך דרמטי בהול המצב יהיה חמור בהרבה. "אם לא נעשה שום דבר יהיו נישואי תערובת בארץ והתבוללות בארץ כמו שיש בחו"ל, כי מדובר בקרוב לחצי מליון מתוך שישה מיליון יהודים בארץ. אם הכול ימשיך כמו עכשיו נראה כאן נישואי תערובת והתבוללות. לכן כמי שיש לו אחריות חייבים לעשות משהו. אין סיבה לאקסקלוסיביות של הרבנות הראשית".

הרב ריסקין נשאל אם לקראת המהלך הודיעו המארגנים לרבנות הראשית על כוונתם לפתוח בבית הדין האלטרנטיבי. לדבריו הוא עצמו לא הודיע ואינו מיודע כיצד נהגו האחרים. "היו לי כמה שיחות וראיתי שהדבר קשה. אני אומר עם כל הלב, זה לא צריך להיות כמרד. אני רוצה שאני כרב אורתודוקסי שכל הגיורים שאני עושה ועשיתי בחו"ל היו מקובלים על הרבנות הראשית, אין סיבה שהרבנות הראשית לא תקבל את זה".

הרב ריסקין שב ומחדד את הסכנה שהוא צופה בעקבות המצב הנוכחי: "אנחנו לקראת דבר מאוד גרוע שעלול לקרות בחברה הישראלית – קרוב לחצי מיליון יהודים מברית המועצות עם בעיה הלכתית בנוגע לזהות שלהם. זו סכנה הרבה יותר גדולה. אני חושב שרוב רבני ישראל יקבלו את הגיורים שלנו.

"אנחנו אנשים מאוד אחראים, רבנים וראשי ישיבה או גם וגם. כל חיי עבדתי לקירוב אנשים ליהדות האורתודוקסית. אין שום סיבה בעולם שלא לקבל את הגיורים שלנו. אין שום חשש. שיבואו המשגיחים שלהם ויראו איך אנחנו מגיירים".

לדבריו העובדה שמעט מאוד גויירו במרוצת השנים על ידי המערכת הקיימת מעידה על כך ש"יש בעיה שצועקת". לזאת הוא מוסיף ומזכיר: "יש חילול ה' גדול כשמישהו נהרג במלחמה והאם או האישה אומרות שהבן היה מספיק יהודי כדי להילחם למען עתידו של עם ישראל והוא לא מספיק יהודי כדי להיקבר כאן. אלו בעיות חמורות".

"אנחנו בתוך ההלכה במאה אחוזים. אנחנו מאוד כנים וישרים ורוצים לפתור את המציאות הזו. אני יודע מהי המציאות שיש הרבה נישואי תערובת ואני יודע שכאשר מלמדים יהדות עם הרבה אהבה וחיבה מקבלים את זה", חותם הרב ריסקין את דבריו.