הרב ישראל רוזן
הרב ישראל רוזן שלומי שלמוני

בראיון מקיף לערוץ 7 מתייחס הרב ישראל רוזן, מי שהקים את מנהל הגיור הממלכתי ומנהל בית דין לגיור, לסוגיית בתי הדין האלטרנטיביים שהוקמו השבוע.

בראשית הדברים מתייחס הרב רוזן לשאלת בית הדין הפרטי שהוא עצמו עומד בראשו ומבהיר כי אין מדובר בבית דין המתנגד לרבנות הראשית, אלא בית דין העוסק באזרחי חו"ל המנועים על פי החוק הישראלי להתגייר בבתי הדין הממלכתיים.

הרב רוזן מדגיש כי הדרישות שמציג בית הדין שלו מהמתגיירים אינן פחות מחמירות מאלו של בית הדין הממלכתי. גיורים אלה, וכן בבית דינו של הרב קרליץ "נותנים סעד לישראלים שמצאו נכריות בחו"ל. זה לא טוב אבל ביניהם שמצאו בנות זוג כאלו מסורתיים דתיים ואף חרדים. אין להם אפשרות לגייר אותן בישראל כי משרד הפנים דורש מהם לחיות בחטא, כלומר להתחתן אזרחית, לחיות יחד כשנתיים ורק אז להתחיל הליך של אולפן ולהגיע לבית דין לאחר כארבע שנים של חיים בחטא".

בתי הדין של הרב רוזן והרב קרליץ אינם מוכרים רשמית והרב רוזן סבור שטוב ונכון כך. מדובר בסעד זמני שיאפשר לבני הזוג לחיות כדת משה וישראל. הרב רוזן ממליץ למתגיירות לשדרג את הגיור שלהן בבתי הדין הממלכתיים, בתום תקופת ההמתנה הנדרשת. "חשוב לציין, מוסיף הרב רוזן, שהגיורות מחזקות את החיים היהודיים של בני הזוג הישראליים, החוזרים בתשובה בזכותן".

"הגיור שלנו הוא כמו של מתגיירים בארה"ב, אוסטרליה ובכל מקום בעולם שיש שם בתי דין פרטיים שנחשבים טובים בעולם התורני. משרד הפנים הוא שמעכב את קבלתם מחשש שעובדים זרים יתגיירו בהמוניהם וכן חשש שיקומו בתי דין לא אורתודוקסים. כשייסדתי את מינהל הגיור לפני 20 שנה קבעתי את המדיניות שהמדינה לא תכיר בגיור פרטי כדי למנוע התפרצות מן הכיוון הליבראלי".

בהתייחסו לבתי הדין החדשים לגיור, עליהם הוכרז השבוע, מבהיר הרב רוזן את התנגדותו ומדגיש כי זו נובעת בעיקר מהתיוג הליבראלי שדבק בהם. תיוג זה מקורו בהכרזותיהם של הרבנים על הקלות בהליך הגיור, לא רק של קטינים אלא גם של מבוגרים, וחבירתם של גורמים ליבראליים למהלך כולו. "אין לי דבר מהותי נגד גיור פרטי ואפילו מיקל, אבל כאשר ההתלכדות היא סביב גורמים ליבראלים אזי ההתנגדות של רבנים חרד"לים, חרדים והרבנות הראשית תהיה רועשת והתוצאה תהיה שמעט מאד יגיעו להתגייר. לא ראינו התארגנות כלשהי מקרב העלייה ה'רוסית' שהם רוצים להתגייר. אי אפשר להכריח להתגייר והרעש והתיוג הליבראלי רק יבריח אותם. אני חושש שכמות גרים שהגיעו לבית הדין הממלכתי עד כה תפחת כתוצאה מרעש זה".

לשאלה האם יתכן והמהלך התקשורתי הנרחב סביב בתי הדין החדשים יוביל לשינויים פנימיים מבורכים בהתנהלות הרבנות, משיב הר רוזן בחיוב: "אני מניח שברבנות יושבים וחושבים איך לשווק את הגיור הממלכתי בצורה ידידותית יותר, ויש מה לשפר בנושא הבירוקרטיה והמידע. לא מעט גרים אומרים שלא יודעים איך להגיע בכלל. קיימת גם הצעה לפתוח את אולפני הגיור לארגונים שונים. הייתי רוצה לראות שם את חב"ד ואת ש"ס וגורמים נוספים. ברור לי שהרבנות תשתפר כתוצאה מהדגדוג החיצוני ותהיה יותר התחשבות והארת פנים כתוצאה מהכפשות בתקשורת המלבה סיפורים על החמצת פנים וכו'".

הרב רוזן מתייחס לגיור קטינים ללא האמהות, ורואה בזה את לב הענין העכשווי; "הדבר שנוי במחלקות הלכתית מראשית תקופת החילון, האם זכות או חובה לקטן להתגייר כשאמו לא מקיימת מצוות. זו שאלה פילוסופית ואמונית: מה טוב יותר, להיות גוי או יהודי חילוני? כתבתי בתחומין מאמר על כך והרב סתיו חזר על הדברים בתחומין לפני שנה. הצגתי לרב יצחק יוסף את רשימת המקילים ורשימת המחמירים, ויש פנים לכאן ולכאן. בוודאי שזה לא מהדרין, אבל אני אישית דוגל שלנוכח הנסיבות של ריבוי נוכרים בימינו בישראל יש מקום לאפשר לרבנים בקונצנזוס, שמוכנים ללכת בצד המקיל, לעסוק בגיור קטינים במסגרת הרבנות הראשית. אם זה לא יהיה בזיקה לרבנות הראשית ובהכרתה בדיעבד, אמהות לא יביאו את הבנים".

הרב רוזן מזכיר תנאי נוסף שעליו מדובר "מדובר בילדים שאינם יהודים הלומדים הדתי. יש ויכוח לגבי המספרים, כמה יש כאלה שיהיו מעוניינים בגיור? הרב סתיו אומר עשרים אלף ואני אומר עשרים. אגב, הבנות חשובות יותר לנושא זה מהבנים, כי הן תלדנה ילדים בעתיד. הרב סתיו יודע ממני שנרקמת אפשרות לגיור קטינים ללא האמהות בזיקה לרבנות הראשית, אבל המצג שהוצג השבוע טורף את כל הקלפים. הרעש יגרום לרבנות ולרבנים, אפילו המתונים, להחריף את עמדתם. אני חושש שאתגר גיור הקטינים ללא האמהות הולך ונמוג, משום שהוא מורם על נס בידי הארגונים הליבראלים".

הרב רוזן מעיד על עצמו "שהוא מוכן למהלך כזה, ברמת דיעבד שתיעשה לכתחילה. מי שלא רוצה, שישב בצד ולא יפריע. הזעקות על פילוג העם ויסוד ספרי יוחסין נשמעות כבר עשרים שנה, כלפי כל גיורי הרבנות, והשיירה עוברת".

הרב רוזן מעיר כי רבנים המתוייגים כליבראלים, על אף כל גדולתם, לא יוכלו לקדם את המהלך בשל ההתנגדות שהם מייצרים מכיוונה של הרבנות הראשית ורבנים בכירים וזוטרים אחרים. "הפרוייקט היה מצליח אם היה נישא על כתפי רבנים שנמצאים יותר בקונצנזוס, כפי שהצעתי במישרין לרב סתיו ולרב רבינוביץ'".

באשר למעמדו של הרב רבינוביץ', ובתשובה לשאלה האם הוא אינו נחשב כרב בקונצנזוס? אומר הרב רוזן שהוא מתייחס לרב רבינוביץ' כמורו ורבו, ושומר אתו על קשר ידידותי הדוק, "אך בסוגיות דת ומדינה קיימת מחלוקת בינינו שכן הרב רבינוביץ' דוגל בהפרדת הדת מהמדינה, אינו רואה צורך במפלגה דתית ויתכן שאף לא ברבנות ראשית בכלל. תפיסת עולמו היא של הפרטה וכנראה הממסדיות הממלכתית איננה ערך גבוה בעיניו. גם אם הוא צודק, וגם אם הייתי מסכים לתפיסתו, אני דבק בהערכתי שפשוט לא יבואו לבתי הדין הללו. אני מתחנן לחבריי שלא ימשיכו בהעלאת רעש ואבק המרחיקים את המתגיירים. הרב רבינוביץ' נותן את הגיבוי ההלכתי ולא את הגיבוי המעשי, הפרקטי" – מסיים הרב רוזן.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו