משה יעלון
משה יעלוןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

טקס הכנסת ספרי תורה לזכר חללי מערכות ישראל התקיים הערב (רביעי) ברחבת הכותל המערבי.

במהלך הטקס הוקרנה ברכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, "זהו טקס מרגש ומאחד. חובתנו להעלות על נס את זכרם של יקירינו שמסרו נפשם למען העם והארץ. חובתנו להעביר את סיפורם מדור לדור. ספרי התורה שנכתבו לזכרם ומנציחים את מורשתם, הם משמשים לנו צוואה חיה להמשיך את פועלם לביצור כוחה של מדינת ישראל.

רעייתי ואני פגשנו רבים מכם ושוחחנו עמכם על האבדן והכאב. רעייתי נמצאת עמכם היום והיא מבטאת את קשרי העבותות בינינו ואת הכאב שאנחנו חשים יחד עם כל עם ישראל בצורה ישירה על יגונכם, על ייסוריכם".

בטקס השתתף גם שר הביטחון, משה יעלון שאמר, "הערב מגיע לסיומו מסע. מסע מרגש, מיוחד מאין כמותו, אשר נוגע בנימים הרגישים ביותר של קיומנו. מסע שיש בו קדושה, ומסורת, ומורשת, וזיכרון. מסע שיש בו אמונה, אחווה וערבות הדדית.

75 ספרי תורה שנתרמו על ידי קהילות יהודיות מרחבי העולם והגיעו לכאן, לעיר הקודש. חלקם בדרך לא דרך, עם סיפורים מופלאים הטמונים בחובם, והם חלק משמעותי במסעו של העם היהודי לאורך שנות קיומו. ספרים שהם מקור עוצמתנו הרוחנית, התרבותית, המוסרית והערכית. ספרים שאין טבעי מהבאתם לכותל המערבי, ומהיותם מוקדשים לזכר הבנים והבנות שיצאו להגן על עמם וארצם, ולא שבו משדה הקרב".

יעלון הזכיר את מלחמת ששת הימים בה שוחרר הר הבית והכותל המערבי על ידי לוחמי הצנחנים, "בתום ימים של לחימה קשה, ורעים לנשק שנפלו ונפצעו באזור ירושלים ובסמטאות העיר העתיקה, השיבו חיילי צה"ל לעם ישראל, 'את בירתו הנצחית ומרכז קודשו', כפי שתיאר זאת מוטה בדברים ללוחמיו. קיווינו אז שזו תהיה המלחמה האחרונה, אך למרבה הצער טרם הגענו אל המנוחה והנחלה, ואנו עדיין נמצאים במלחמת העצמאות שלנו. סביבנו מדינות, ישויות וארגונים אשר לא השלימו עם קיומנו כאן, ועם קיומו של בית לאומי לעם היהודי, ואנו נאלצים להשיב מלחמה שערה אל מול מבקשי רעתנו.

אנו לא נתפשר על ביטחוננו, ולא נאפשר לאשליות להכתיב את סדר יומנו. נפעל בעוצמה למען ביטחונם של אזרחי ישראל, ונדע להניח את ידנו על המחבלים ושולחיהם, בכל עת ובכל מקום, לאורך הגבולות ואף הרחק מהם. במאבק הזה אין פתרונות קסם או קיצורי דרך, והוא דורש מאיתנו נחישות ואורך רוח, אחריות ושיקול דעת.

יידעו אזרחי ישראל כי גם בשעה זו פועלים חיילי ומפקדי צה"ל באוויר, בים וביבשה, לצד שוטרי משטרת ישראל ואנשי המוסד והשב"כ, כדי לסכל טרור ולהכות בפעיליו".

"בערב הזה נחבק את פצועי צה"ל ומערכת הביטחון, ולא נשכח את סמל ראשון אורון שאול וסגן הדר גולדין זכרם לברכה, את האזרחים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה, ואת שאר נעדרי צה"ל. "אנו עושים ככל יכולתנו כדי להשיב את בנינו לארצם, הופכים כל אבן ופורצים כל נתיב כדי להגיע לרגע הזה. זו חובתנו.

כאן, במקום הקדוש הזה, עלינו לזכור כי הגם שעם ישראל מורכב מעדות ומגזרים שונים ואינו אחיד, עליו להישאר מאוחד.

עליו להיאבק ביחד באיומים מבית ומחוץ. לפעול על פי החוק ולא להתפשר קלה כחמורה. להיאבק בחורמה בגזענות, בהתלהמות ובשנאת האחר. לכבד כל אדם באשר הוא אדם. לזכור כי בתוכנו חיים מיעוטים הראויים לשוויון זכויות ולא ליחס מפלה. חובתנו לגדוע את העשבים השוטים מתוכנו, ולהניח ידנו על אלו מקרבנו שמפעילים טרור, אך אין באמת קשר בינם לבין ערכי הדת היהודית. עלינו לחנך את הדור הצעיר בדרכם ולאורם של ערכינו. ללמד כי מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית, ויש בה מקום למגוון דעות והשקפות, אך לא לאלימות ולהסתה איש אל רעהו וכלפי סמכויות רשמיות במדינה, בהן נשיא המדינה, ראש הממשלה, שופטים ושאר משרתי ציבור. לחתור להיות חברה חומלת ומגוננת לחלשים ולנזקקים שבה.

כאן ברחבת הכותל המערבי, המרטיט את ליבו של כל יהודי, אנו מדגישים את הדברים, אומרים אותם בקול רם וברור. זו העת וזה המקום".