בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב
בית הכנסת איילת השחר בגבעת זאבאלירן אהרון

לפני למעלה מחודש הובאה בפני הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שאלה מיוחדת בעקבות החלטת בג"ץ להרוס את בית הכנסת בישוב גבעת זאב בשל עתירת השמאל הקיצוני נגדו.

יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים בראשות האלוף יואב (פולי) מרדכי ביקשה מהרב לברר מה עושים במקרה שבג"ץ מורה על הריסת מקום קדוש כמו בית הכנסת. הרב לאו הבין שאין אפשרות לשנות את ההחלטה וקבע כי ניתן להרוס את בית הכנסת רק אם נבנה בית הכנסת אחר במקומו.

"אני מציע שטרם יעלה הכורת על מבנה בית הכנסת תנתן אלטרנטיבה ולרשות המתפללים יעמוד מבנה אחר ראוי לתפילה", קבע הרב לאו.

במהלך כל השנה האחרונה ובמיוחד מיד עם קבלת פסק ההלכה מיהרו במנהל האזרחי למשרד הביטחון, ולערוץ 7 נודע כי השר משה יעלון אישר תקציב של מאות אלפי שקלים להקמת בית כנסת אחר בשטחי הישוב. כל החלופות שהוצעו לאנשי הישוב - נדחו מסיבות שונות.

גורם ברבנות הראשית גילה כי במשך כל החודשים האחרונים לא עלה שום פתרון המקובל על המועצה, "מישהו נרדם בשמירה. חשבו שההריסה לא תגיע וההחלטה מצד בג"ץ תידחה. היו חלופות רבות להקמת בית כנסת באזורים אחרים בישוב אבל כל חלופה נתקלה בהתנגדות מצד גבעת זאב, זאת על אף שמשרד הביטחון הקצה את כל המשאבים כדי להקים מבנה חלופי לפני ההריסה. צר לנו על החלטת בג"ץ להרוס מקום קדוש אך גם צר לנו על שכל חלופה נדחתה על ידי מועצת גבעת זאב".

מועצת גבעת זאב לא הגיבה עד כה לכתבה.

הוצאת ספרי התורה מבית הכנסת המיועד להריסה

מתפללים בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב ערכו טקס להוצאת ספרי התורה מארון הקודש, בעקבות ההחלטה לפנות את בית הכנסת עד להחלטת בג"ץ שצפויה להינתן בשבוע הבא.