רא''ל איזנקוט בתרגיל
רא''ל איזנקוט בתרגילצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, חשף היום (חמישי) לציבור את מסמך "אסטרטגיית צה"ל" הממפה את האיומים על מדינת ישראל, את שיטת הפעולה של צה"ל והדרכים להשגת מטרותיו.

למסמך המלא

שינויים רבים התרחשו בשנים האחרונות בסביבה האסטרטגית והביאו לשינוי במאפייני האיום ובעוצמתו על מדינת ישראל, אשר נפרס מהמעגל הראשון ועד איומים רחוקים.

התפיסה בצה''ל, כפי שגובשה, מבוססת על ההבנה כי האיומים הקונבנציונליים והבלתי קונבנציונליים במעגל הראשון נמצאים בירידה ומנגד מאותרת עלייה באיומים תת- קונבנציונליים (ארגוני טרור, לדוגמא) ואיומי סייבר.

הרמטכ''ל איזנקוט הסביר את כתיבת המסמך מלווה ההבנה כי במעלה התכנון הרב-שנתי יש לבנות את כוחו של צה"ל הן להגנה רב-זירתית ורב ממדית והן להתקפה במספר חזיתות בו זמנית ולכך יש להיערך ליום פקודה.

מסמך "אסטרטגית צה"ל" מציג את השינויים הנדרשים בצה"ל לאור אתגרי העתיד והשינויים במאפייני האויב, כגון חיזוק אפקטיביות התמרון היבשתי ושיפורו, גיוון היכולות המבצעיות במערכה שבין המלחמות, חיזוק הממד הקיברנטי ושימור ברור של העליונות המודיעינית, האווירית והימית.

בהיבטי הפעלת הכוח מתבססת האסטרטגיה על העקרונות שלא נס לחם – הרתעה, התרעה, התגוננות, הכרעה וניצחון. לצד זה התפיסה מסדירה את תפיסת הפיקוד והשליטה בלחימה מתוך רצון לאפשר הפעלה אפקטיבית של יכולות צה"ל בכל זירת המלחמה.

"העיסוק ב'אסטרטגיית צה"ל' מלווה את העשייה המבצעית בצה"ל זה שנים ארוכות", כתב איזנקוט בפתח המסמך. "התפיסה כפי שגובשה במסמך זה תעמוד בבסיס התהליכים שיוביל צה"ל במסגרת תר"ש 'גדעון' ותהיה מצפן להפעלת הכוח ולבניינו וזאת מתוך רצון למצות את היכולת, תוך לימוד השינויים במאפייני האויב וההכרה בעוצמתו של צה"ל.

"גיבוש האסטרטגיה אינו המבחן העליון, חובת ההוכחה הנה בביצוע המשימות בפועל בשגרה, בחירום ובמלחמה. צה"ל יעמוד בהצלחה בכל משימה ובכל אתגר ולממש את יעודו – להגן ולנצח", הדגיש הרמטכ''ל.