מסתננים
מסתנניםצילום: omer Neuberg/Flash90

חברת הכנסת וסא"ל (מיל') ענת ברקו פנתה היום (חמישי) לשר הביטחון משה יעלון והזהירה מהמסתננים שמציפים אזורים רבים בישראל כפוטנציאל לפעילות חבלנית עוינת.

לדבריה, המסתננים, שמגיעים בחלקם ממדינות אויב, עשויים להוות איום ביטחוני קשה על מדינת ישראל. "ברצוני להעלות למודעות הציבורית היבט משמעותי ביותר אשר לא נדון באופן מעמיק בקונטקסט זה- פוטנציאל האיום הביטחוני הנשקף מהם", כתבה ברקו ליעלון.

היא הדגישה כי חלק ניכר מהמסתננים הינם מוסלמים המגיעים לשטח ישראל מסודאן שהינה מדינת אויב המהווה תווך משמעותי להתעצמות והתחמשות ארגוני טרור איסלאמיסטים ועוסקת בתחום הברחת פעילים ואמצעי לחימה לתוך שטחה של מצרים ולחצי האי סיני.

ח''כ ברקו ציינה כי חלק מאמצעי לחימה אלה סופקו לאורך השנים גם לארגוני הטרור מסוגו של חמאס והופנו כנגד אזרחי ישראל. "במצרים ובזירת סיני מדובר בפוטנציאל טרור נפיץ ביותר. גם אם בגזרתנו הדבר לא בא לידי ביטוי מיידי. אנו עדים לפיגועים של ארגונים אסלאמיים המשתייכים לג'יהאד עולמי כבר מ- 2004 (ב'הילטון טאבה', לדוגמה). מתחילת אירועי המהפכה להפלת שלטון מובראכ חלה התרופפות משמעותית נוספת ביכולת המשילות המצרית בחצי האי.

"בשיאה, יוזכר 'פיגוע ההקמה' של ארגון הג'האד העולמי 'אנצאר בית אלמקדס' בכביש 12 (סמוך לגבול ישראל מצרים-מרחב עין נטפים, באוגוסט 2011). בפיגוע זה נהרגו 7 אזרחים ישראלים ונפצעו 40. יצוין, כי מתוך הבנת הסיכונים הואצה משלב זה העבודה להשלמת הקמת גדר 'שעון חול', בהובלת ראש הממשלה נתניהו שבאה על סיומה ב-2012". 

עוד כותבת ח"כ ברקו כי בנובמבר 2014 נשבע ארגון "אנצאר בית אלמקדס" אמונים ל"מדינה האסלאמית" (דאע"ש) והפך את חצי האי סיני ל"מחוז סיני במדינה האסלאמית". על בסיס מציאות זו ניתן להניח כי כל גורם שעבר מאז תחילת שנות ה-2000 במרחב סיני, המצוי כיום בשליטת דאע"ש, בכדי להגיע לשטח ישראל, עשה זאת בסיוע וברשות הארגונים האסלאמיים שהשתלטו על סיני לאורך השנים.

"בשל כך מהווים מסתננים אלה מאגר של מגויסים פוטנציאלים לארגוני הג'יהאד העולמי הקיצוני אליהם נחשפו", הזהירה ברקו.

לדברי ח"כ ברקו, "אם ניקח בחשבון את האפשרות המאוד סבירה שחלק מהמסתננים יורטו בעת מעברם וגויסו לשירות ארגוני הטרור האסלאמיים כ'תאים רדומים' המחכים ליום פקודה, הרי שסיכון זה כולל גם היבטי ריגול והפעלת תאי טרור וחתרנות כמיטב דוקטרינת ההפעלה של ארגונים אסלאמיים אלה גם במערב.

"כנגזרת של נסיבות הגעתה ומאפייניה מהווה אוכלוסיית המסתננים אתגר קשה לחדירה, כיסוי וסיכול בידי גורמי האכיפה והביטחון הישראלים. קושי זה גובר בשל המציאות הביטחונית המורכבת באזורנו".

לסיום מבקשת ברקו מהשר יעלון, "לבחון את סוגיית המסתננים כסכנה ביטחונית ממשית על אזרחי ישראל, ובהתאם לזאת לגזור משמעויות משפטיות ואופרטיביות לטיפול בסיכולו של איום זה".