הנשיא שיכנע אותו. אל פרנקן
הנשיא שיכנע אותו. אל פרנקןצילום: Al Franken Official

אפקט ההודעה של צ'אק שומר, שנחשב למוביל הקולות היהודיים במפלגה הדמוקרטית, לא פועל את פעולתו.

אחרי שאתמול הודיע הסנאטור היהודי-דמוקרטי בראיין שץ מהוואי כי יתמוך בעיסקה, מצטרף אליו היום (חמישי) נציג דמוקרטי יהודי נוסף - הסנאטור אל פרנקן ממינסוטה.

"אחר בדיקה מעמיקה, החלטתי שאני אתמוך בהסכם שהשיגו ארצות הברית והשותפות הבינלאומיות שלה עם איראן. זה לא היה קל, התייעצתי עם מומחים רבים מהממשל ומחוצה לו, כולל פקידים בכירים ושר ההגנה מוניז, וכן נציגים מישראל", הבהיר פרנקן.

הוא הסביר כי "רבים הביעו הסתייגות מהעסקה, ואני חולק על כמה הסתייגויות אלה. זה לא הסכם מושלם, אבל הוא יעיל וימנע מאיראן מלפתח פצצה גרעינית ב-15 השנים הקרובות".

עם זאת מבהיר הסנאוטר כי "עדיין צפויה לנו עבודה רבה כדי שנוכל להפחית את האיום שמהווה איראן על הביטחון הלאומי של ארה"ב ובעלות בריתה, ובראשן ישראל".

"אנחנו צריכים לחזק את התמיכה שלנו, ולחזק את המדינות המתונות באיזור. יש להגדיל את התמיכה הבטחונית וכן את שיתוף הפעולה עם הישראלים, אבל גם להסביר להם שהעיסקה עם איראן מהווה צעד משמעותי קדימה עבור הביטחון הלאומי של אזרחי ארה"ב", אמר פרנקן.

הוא גם הסביר כי מתנגדי ההסכם לא מציעים דרך אחרת טובה יותר. "לא שמעתי שמישהו מציע חלופה הגיונית אחרת. מי שכבר מציע חלופות, מדבר על דברים לא מציאותיים שעלולים רק לדרדר את המצב. לדוגמא, יש מי שאומרים שהקונגרס צריך לדחות את ההסכם ולבוא מעמדת כוח למשא ומתן חדש. שוחחתי עם נציגי המעצמות האחרות, והבנתי שהם לא ירצו לפתוח הכל מחדש".

הנשיא אובמה זקוק כדי לעבור את ההצבעה השניה בקונגרס ברוב ל-34 תומכים, וכך יוכל להטיל וטו נשיאותי גם אם יהיה רוב מיוחס למתנגדי העיסקה. תמיכתו של פרנקן מעמידה לצידו כבר 19 מחוקקים.