מודאג מהעתיד. ויזלטיר
מודאג מהעתיד. ויזלטירצילום: ניצן קידר

ליאון ויזלטיר הוא לא אישיות מוכרת מאוד בישראל, אבל בעיני יהודי ארה"ב הוא עיתונאי נחשב.

מי שהיה מעורכי העיתון 'ניו רפבליק' במשך עשרות שנים, ובשנה האחרונה כותב עבור ה'אטלנטיק', יוצא בשיחה עם תא הכתבים המדיניים להגנה על גישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הגרעין האיראני.

לא פשוט לויזלטיר לתמוך בנתניהו, ואפילו במשהו. בפגישה עם הכתבים לפני שבועות אחדים, אמר לנו ראש הממשלה ש"יש עיתונאי אמריקני אחד שתוקף אותי כבר עשרות שנים. הוא לא כתב עלי אפילו מילה אחת טובה למרות שאנחנו מכירים למעלה מ-30 שנים. אבל הוא כן מסכים איתי שהעיסקה עם איראן רעה לא רק לישראל, אלא גם לאמריקנים".

ויזלטיר, מסכים עם כל מילה. "הוא צודק שהוא לא אוהב אותי. זה הדדי. אני לא ממש יכול לסבול אותו. הוא גם נזק כבד ליחסים של ישראל וארה"ב, אבל אני מסכים איתו בכל מילה שהוא משתמש בה נגד ההסכם הרע עם הממשל בטהרן".

השניים נפגשו לראשונה בתחילת שנות השמונים, כשנתניהו שימש כסגן ראש המשלחת הדיפלומטית לוושינגטון, והשגריר היה משה ארנס.

ויזלטיר נחשב לאחד ממבקריו החריפים של נתניהו בכל הקשור להתנהלות מול הפלסטינים והאמריקנים. הוא כתב נגדו דברים קשים שהתפרסמו בעיתונות האמריקנית הכללית, אבל גם בזו המיועדת ליהודים המקומיים.

העיתונאי הותיק (63), אמנם חושב שאין סיכוי אמיתי שהקונגרס יצליח למנוע את הסרת הסנקציות מאיראן, אבל חושב שהמאבק של ראש הממשלה – חשוב מאוד. "איראן לא קיבלה שום החלטה אסטרטגית של ויתור על השגת פצצה גרעינית, וכל עוד לא יתחלף השלטון שם בכזה שיהיה מתון יותר, האיום על שלום העולם יישאר על כנו".

ויזלטיר חושב שבמקום לעשות עסקים עם הממשל האיראני, היה צריך הממשל האמריקני לתמוך במתנגדי המשטר, ולסייע להם.

המסר שלו לנתניהו הוא להשתמש באופציה הצבאית כאיום, כי "איראן לא ממש מאמינה או חוששת ממתקפה כזו".

עם זאת, ניכר שהוא אינו מחבב במיוחד את נתניהו, כי למרות שיש ביניהם הסכמה בנושא הזה, היא לא שלמה. "הוא היה יכול לפעול נגד העיסקה, בלי לקומם כל כך הרבה אנשים. את היחסים בין ארה"ב לישראל אי אפשר לקחת כמובנים מאליהם. אני חושש שבעתיד הרחוק יקום 'מלך שלא ידע את יוסף', והיחסים בין המדינות ישתנו".