תיעוד

צה''ל פרסם הערב (ראשון) תיעוד מחיסול מחבלים שחדרו בחודש שעבר מהכפר חאדר בסוריה לצפון רמת הגולן, לצורך הנחת מטענים רבי עצמה כנגד כוחות הביטחון.

גורם צבאי בכיר בפיקוד הצפון אומר כי בכל פיגועי הטרור האחרונים שהיו ברמת הגולן, כולל ניסיונות הפיגוע, היתה ידם של האיראנים בפעולה. 

"מאחורי כל הפיגועים והניסיונות עומדים האיראנים. בלחימה הפנימית ביניהם הם מפעילים גם חומרי לחימה כימיים ואנו לוקחים זאת בחשבון", מדגיש הגורם.

כשמתבוננים מפסגת החרמון פנימה לעומק סוריה, כבר לא רואים מדינה סורית. האחיזה של אסד בשטח הולכת וקטנה ויחד עם זאת עדיין כוחות רבים נאמנים למשטר ובהם כ-180 אלף בצבא הסדיר ועוד כ-60 אלף בהגנת הישובים, 15 אלף מלציות וכ-5,000 לוחמי חיזבאללה. 

כל אלו הפכו את סוריה לזירה של פח"ע וכך מתייחסים אליה בצבא. בצה"ל מבינים היטב כי כל פיגוע קטן יכול לדרדר את המציאות השקטה יחסית למלחמה ולכן כל העת נערכים תרחישים, תרגילי אוגדה (כמו זו של 210 שהיה בשבוע שעבר) ועובדים על תוכניות רחבות היקף כמו חיזוק ההגנה לצד תוכניות ההתקפה.

מנקודת התצפית במרומי החרמון לא רואים אמנם את העברת אמצעי הלחימה המתקדמים אך ברור למערכת הביטחון כי תופעת העברת אמצעי הלחימה מתעצמת כתוצאה מהכאוס באזור שסביר להניח שיישאר כאן עוד זמן רב.

כדי שהכאוס הזה לא יביא להידרדרות המצב, בצה"ל מכינים תוכניות מגירה למקרה של התקפה מצד החיזבאללה ותוכנית לפינוי אוכלוסיה במידת הצורך. בשטח עצמו, אולי כדי להתמודד עם הבעיה, משלימים בימים אלו בניית קיר גבוה לאורך חלקים מהגבול כדי לתת מענה ופתרון הגנתי ליישובים.

ניתן לקבוע כי צה"ל של שלהי הקיץ נערך במלוא ההיקף לכל התרחישים.

בנוגע לתקיפת האמבולנס בידי פורעים דרוזים בצפון אמר היום אלוף פיקוד הצפון אביב כוכבי כי בניגוד לפרסומים בכלי התקשורת צה"ל הוא האחראי לכל המעשה בשטח ולא משטרת ישראל, והצבא הוא זה שטיפל ומטפל בנושא.

גורם בכיר מציין כי לאחר האירוע שונו הנהלים. "התיפקוד של הלוחמים בניידת וסביבתה היה מצוין והם בתיפקודם חסכו הרבה דם שהיה יכול להבעיר את השטח".