הבורסה הסינית
הבורסה הסיניתצילום: רויטרס

הבורסה הסינית יורדת היום ב-5% ומשלימה צניחה של מעל 30% בחודשיים האחרונים. הירידות האלו מגיעות לאחר זינוק של מאות אחוזים בשנתיים האחרונות, והשאלה הגדולה – האם מדובר בתיקון או במפולת של ממש?

אלו שסבורים שמדובר בתיקון נשענים על המשך הצמיחה בסין, על המשאבים הגדולים שמשקיעה הממשלה בתמיכה בבורסה ועל יתרות המטבע הגדולות. מנגד, אלו שסבורים שהירידות יימשכו טוענים שהממשלה לא יכולה להחזיק באופן מלאכותי בשוק המניות ושרמת מכפילי הרווח של החברות הסיניות עדיין גבוה.

משקיעים שמעוניינים להשקיע בשוק הסיני יכולים לעשות זאת, דרך תעודות סל/ קרנות סל שנסחרות בעיקר בוול-סטריט, ומשקיעים שסבורים שהשוק הסיני ימשיך לרדת יכולים להרוויח באם תחזיתם תתממש דרך תעודות סל בחסר . קרנות סל בחסר. תעודות סל וקרנות סל הם מכשירים עוקבי מדדים. הם נועדו לספק למשקיעים אפשרות להשקיע במדד. לדוגמה במקום לקנות את כל המניות בת"א 100 (100 המניות הבולטות בבורסה שלנו) אפשר לקנות תעודת סל על מדד ת"א 100 וליהנות מאותה התשואה (לטוב ולרע). כמו כן, יש תעודות סל הפוכות שנקראות תעודות סל בחסר – המשקיעים בהם מקבלים את התשואה הנגדית לכיוון המדד – תעודת סל בחסר על מדד ת"א 100 משמעה שהיא מתנהגת הפוך למדד, כלומר ישקיעו בה מי שסבורים שהמדד יירד.

ובהתאמה מי שסבור שהשוק הסיני ימשיך לרדת יכול לעשות זאת דרך תעודות סל וקרנות סל בחסר. אחת מקרנות הסל הנסחרות ביותר היא - YXI, שמחירה זינק, במקביל לנפילות בבורסה הסינית, בכ-30%. קרן הסל הזו היא בעצם קרן הפוכה לביצועי 50 מניות סיניות מובילות שמאוגדות תחת המדד הסיני - FTSE China 50 Index. כאשר המניות עולות, התעודה יורדת וההיפך – כאשר המניות יורדות, התעודה עולה.

קרן סל שורט נוספת מסוכנת יותר היא FXP - מדובר על קרן סל בריבוע. שמספקת תשואה כפולה פי שתיים המנוגדת לאינדקס - FTSE China 50 Index. כלומר, כאשר המדד יורד, היא עולה כפול, וההיפך. הקרן עלתה מעל 50%.

זו רק דוגמה אחת, השווקים הפיננסים כיום עמוסים באפשרויות לרווחים כאשר מתרחשות ירידות במניות או בבורסות מסוימות. רוצים להמר על ירידות ביוון? רוצים להמר על ירידות בשוק האג"ח האמריקני? מאמינים שהבורסה המקומית יקרה ואמורה לרדת? אתם יכולים לייצר אסטרטגיה בדיוק לפי קו המחשבה שלכם. הכל אפשרי אבל, לפני שמתחילים במשחק השורטים לרבות קרנות ותעודות בחסר, צריך לזכור – זה מסוכן מאוד.

למדריכי השקעות נוספים – מהון להון מדריכים פיננסים