'שרשרת אנושית' בהר הבית
'שרשרת אנושית' בהר הביתצילום: מתן נחום

במכתב ששיגר לראש הממשלה, שר הביטחון והשר לביטחון פנים מתריע המטה המשותף לתנועות הר הבית והמקדש מהסלמה נוספת באלימות הערבית בהר הבית כלפי מבקרים יהודים במקום.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר עו"ד אביעד ויסולי, החתום על המכתב על המניע שהוביל לכתיבתו.

"בשבוע שעבר הותקפה עולה חדשה מארה"ב על ידי נשות המוראביטאת. למחרת ילדה בת 12 הותקפה גם היא באותו אופן. בשני המקרים השוטרים סירבו לעצור את התוקפות ואפילו לא לזהות אותן", מספר ויסולי.

"התרעתי שמצב הביטחון הולך ומדרדר ואנחנו צופים שאם המצב ימשיך כך הדברים יגיעו לשפיכות דמים", אומר ויסולי הקובע כי בעוד בישראל מדברים על שמירת הסטטוס קוו הרי שאותו סטטוס קוו הופר זה מכבר על ידי החמאס השולח את המוראביטאת להכות ולהשליך ריהוט על יהודים. "הם ששוברים את הסטטוס קוו, וזה מידרדר כי המשטרה לא מגיבה, לא עוצרת את התקיפות הללו. המשטרה הפכה צמחונית. פיקוד המשטרה נותן הוראה שלא לעצור. המשטרה מפחדת מהצל של עצמה".

כשנשאל אם הוא אינו מטיל את האחריות להסלמה בהר הבית לפתחו של ראש הממשלה שמשרדו הוא האחראי להר הבית, מציין ויסולי כי ראש מכותבי המכתב ששוגר הוא אכן ראש הממשלה נתניהו שבראש, "הגענו למסקנה שהמשטרה לא משתלטת וצריך להכניס לשם את צה"ל".

לדבריו אמירה זו אינה חמורה כפי שהיא נשמעת שכן צה"ל כבר נמצא בהר. "אנחנו עוצמים עיניים. צה"ל כבר שם. הוא שמבצע את המהלכים על ידי פלוגה ג' של מג"ב. צריך להגביר את הכוחות".

על מכתבי העבר, הוא מעיר, התקבלו תשובות ולפיהן הרשויות נוקטות בכל הפעולות בהר הבית. באשר למכתבו האחרון הוא קובע כי מדובר במכתב שונה מכל המכתבים שנשלחו עד כה שכן "הוא נותן התראה נקודתית ברורה ואם יקרה מה שאנחנו מתריעים עליו והם לא ינקטו בצעדים המתבקשים תהיה אחריות אישית על המכותבים, ואני מקווה שהם לא ייקחו על עצתם את הסיכון".

תוכן מכתבם של אנשי המטה המשותף לנתניהו, יעלון, ארדן, מפכ"ל המשטרה ובכירים נוספים:

1. השבוע הסתמנה הידרדרות נוספת במצב הביטחוני בהר הבית, כאשר אישה וילדה יהודיות אשר ביקרו בהר הבית (בשני ימים שונים) הותקפו באגרופים על ידי נשות המוראביטאת, מבלי שהשוטרים שאמורים היו לאבטח אותם נקטו בכל פעולה שהיא להרחיק את התוקפות לפני האירוע, או לעצור את התוקפות בעת האירוע, חרף התלונות והדרישות המפורשות לכך שהופנו אליהם.

2. מידי יום ביומו בשבוע האחרון נתקלנו בהר הבית בתקיפות, זריקות אבנים וחפצים שונים ואלימות כלפי יהודים ושוטרים בשטח הר הבית.

3. שוב מתברר כי גורמי טרור עושים ככל העולה על רוחם בהר הבית. משטרת ישראל נכשלת בשמירה על הסדר הציבורי ובהגנה על ביטחונם של העולים היהודים להר הבית כלפני גילויי אלימות אלה, תוך הפגנת חוסר אונים כלפי התפרעויות של צעירים ונשים מוסלמיות קיצוניות מידי יום ביומו.

4. הינכם מתבקשים להורות למפקדי מרחב דוד ויחידת המקומות הקדושים במשטרה לאפשר ליהודים העולים להר הבית לשאת עימם תרסיסי פלפל על מנת להגן על עצמם בהר הבית, ובמיוחד על הנשים והילדים היהודים המותקפים בו. 

5. אנו מתריעים בזאת כי אם משטרת ישראל לא תרחיק פורעים ערבים (נשים וגברים) מעולי הר הבית היהודים, עלול המצב הביטחוני להידרדר במהירות ולהגיע, לא עלינו, לשפיכות דמים. 

6. ימים ספורים לאחר הפעם הקודמת שהתרענו בפני נציגי הממשלה, היועץ המשפטי לממשלה והמשטרה, על מחדליהם בטיפול באלימות בהר הבית, בישיבת ועדת הפנים של הכנסת ביום 27.10.14, ניסה מחבל מוסלמי לרצוח את הרב יהודה גליק.  איננו רוצים להגיע לכך, ואולם עליכם לדעת כי המצב הביטחוני בהר הבית הולך ומחמיר ועלול להגיע לכיוונים מסוכנים אלה.

7. אנו חוזרים ומתריעים כי המשך חוסר המעש מצידכם בטיפול בבעיה ההתפרעויות של נשות המוראביטאת וגורמי טרור בהר הבית, המתבטא בימים אלה בתקיפות יהודים העולים להר הבית, עלול להסתיים בשפיכות דמים, חלילה וחס.  נא טיפולכם המיידי בבעיה זו ועצירת ההידרדרות במצב הביטחוני בהר הבית.

8. הינכם מתבקשים להקים ועדת היגוי מיוחדת אשר תקבל את האחריות למכלול הנושאים והבעיות הנוגעות להר הבית, ובכלל זה הנושא הביטחוני.