מכבי באזל. הערב
מכבי באזל. הערבצילום: רויטרס

זה היה נראה גמור. כמו עוד סיפור אחד מבית היוצר של הכדורגל הישראלי. שער חוץ יקר ומפתיע שמעלה את הציפיות, 8 דקות אחר כך האדישות והיהירות מנפצות את החלומות, וממש עם תום 90 הדקות זה כבר יריית הסיום והחזרה אל המציאות הכואבת. 

אבל לא לכולן יש את ערן זהבי, הווינר הגדול ביותר בתולדות הכדורגל הישראלי. זה שזהבי גדול על הליגה הישראלית כבר ראינו שמענו וקראנו. זה שהוא מסוגל לעשות את אותם הדברים גם באירופה, גם ידענו. שער בדקה ה-96, שער ששווה העפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות, אפילו הוא ספק אם האמין שמסוגל לכך. 

אפשר להגיד הרבה דברים על מכבי תל אביב. קבוצה שזכתה בכל התארים האפשריים בעונה האחרונה, ובאליפות השלישית ברציפות, עשתה זאת בזכות ולא בחסד. 

הכדורגל הקבוצתי, הניהול המקצועי וסגל השחקנים האיכותי עשו את ההבדל בינה לבין כל יתר קבוצות ליגת העל שבכדורגל, אבל גם ראשי הצהובים יודעים כי המבחן הגדול באמת, זה שיהווה עבורם מדד אמיתי לבחינת חוזקה של הקבוצה הם המשחקים באירופה.

אחרי שבסיבובים הקודמים הובכו הצהובים מול קבוצה ממלטה, והפסד ביתי לאלופת צ'כיה ויקטוריה פלזן, נראה היה שהצהובים גדולים רק על הליגה הישראלית. ואז הגיעה הדקה ה-76 בצ'כיה. ומי אם לא ערן זהבי, הכוכב הגדול של הקבוצה, זה שעושה את ההבדל בין מכבי ת"א לבין כל יתר הקבוצות בליגה הישראלית, כבש שני שערים מהירים והשאיר את חלומות האלופות של התל אביבים על כנם.

התלות של מכבי בזהבי ידועה לכל ומגובה במספרים. ועדיין, בכדורגל העולמי, יכולת שיא של שחקן אחד לא יכולה לקבוצה שלמה. אז זהו, כנראה שאצל זהבי הכל אפשרי.

מכבי, שהגרילה לצערה בפעם השלישית את באזל, אותה לא ניצחה מעולם, עלתה למשחק הערב (רביעי) בשוויץ כשהיא סוחבת על גבה את הידיעה שמעולם לא כבשה מול המארחת השוויצרית בביתה. שער חוץ במשחק כה חשוב, יכול לעשות את ההבדל בין העפלה לשלב הבתים של ליגת האלופות לבין הופעה בשלב הבתים של הליגה האירופית, המפעל המשני בחשיבותו באירופה.

הפתיחה הייתה שייכת למארחים מבאזל כשכוכבה אימבולו הצעיר היה פשוט נפלא, כששוב ושוב סיכן את שערו של חואן פאבלו, שוער הצהובים מישראל. רק חוסר מזל ומחץ של השוויצרים, הוא שהציל את הצהובים מתל אביב לא פעם מספיגת שער מוקדם במשחק.

מסתבר שהקלישאה "אם לא כובשים, סופגים", נכונה גם באירופה כשבדקה ה-31 שוב ערן זהבי לקח את כיבוש השערים עליו. אבי ריקן שהגיע מציריך השוויצרית בישל לזהבי, שהצליח בתום תרגיל יפה לכבוש שער חוץ חשוב ויקר מאוד וראשון של הצהובים על אדמת שוויץ ובמשחק כולו.

לא עברו 8 דקות, ושוב בעיית המנטליות הישראלית עלתה למכבי. טל בן חיים הבלם, הכשיל בחוסר אחריות בתוך הרחבה הצהובה, ודלגאדו השוויצרי השווה את התוצאה עם שער מהנקודה הלבנה.

הצהובים עוד הגיעו למספר מצבי הבקעה, כולל הזדמנות אחת גדולה של טל בן חיים ממש לקראת סיום המשחק, אך אלה היו מעטים מידיי. באזל המאחרת שלטה במשחק ובכדור, ובדקה ה-88, ממש על סף סיום המשחק, שוב חולמנות של החלק האחורי הצהוב עולה להם ביוקר? לא אם זה תלוי בכוכב הגדול ביותר של מכבי תל אביב, אולי אפילו בכל הזמנים.

אמרו שהוא חלק מהקבוצה, אמרו שבלעדיי חבריו לקבוצה הוא לא יכול היה לעשות כלום, אז אמרו. ערן זהבי, מסי הישראלי אם תרצו, שוב כבש עבור קבוצתו, שער אדיר בנגיחה ממש עם שריקת הסיום, וקבע תיקו 2:2 דרמטי שכולו ניצחון ישראלי.

עם תוצאה מצויינת, כושר שיא של ערן זהבי ויכולת סבירה מהחלק האחורי, אפשר להמשיך ולחלום על הופעה שניה של מכבי ת"א בשלב הבתים של ליגת האלופות. משחק הגומלין בשבוע הבא באצטדיון בלומפילד שבתל אביב.