ד"ר מושקוביץ – מנהלת המרכז לבריאות הילד באשדוד
ד"ר מושקוביץ – מנהלת המרכז לבריאות הילד באשדודצילום: דוברות שירותי בריאות כללית

החופש הגדול כבר כמעט הסתיים (בשעה טובה...) ושנת הלימודים עומדת בפתח. על מנת להקל על ילדכם את הקליטה במסגרת החינוכית ולממש את היכולות הלימודיות שלו בבריאות הטובה, אספנו עבורכם מספר טיפים חשובים בכלל התחומים שקשורים למסגרות הלימודיות:

ראשית, עניין שכולנו מכירים עוד ממהלך שהותנו בבית הספר, הילקוט הכבד שילדינו הרכים כורעים תחתיו. מסתבר כי תלמידים שנושאים ילקוטים כבדים על גבם חשופים יותר לכאבי גב. ישנה חשיבות שהילקוט יתאים לגודלו של הילד, קל, מרופד באזור הגב ואורך רצועות הכתפיים שווה בשני הצדדים. יש להקפיד שמשקל הילקוט לא יעלה על 15% ממשקל גופו של הילד (לדוגמא 3 ק"ג לילד ששוקל 20 ק"ג). הקפידו בעת רכישת הילקוט שבחלק הבא במגע עם גבו של הילד לא תהיינה בליטות והספרים הנישאים לא ילחצו על נקודה אחת בגב. ככלל מוטב להתמקד ברכישת ארוניות (לוקרים) לבית הספר על מנת להשאיר שם את הציוד.

לגבי שעות שינה מומלצות, קיימת חשיבות רבה לכך שילדכם יישן מספיק – לפחות 10 שעות שינה בלילה. מספר ימים לפני החזרה למסגרת כדאי להחזיר את הילד לדפוסי השינה המקובלים בשנת הלימודים, היינו זמן הליכה לשינה וקימה.

במקרה שהילד אמור להגיע בהסעה לביה"ס חשוב שיכיר את מקום האיסוף וכיצד להגיע מהבית למקום זה. אם הילד אמור להגיע בכוחות עצמו לביה"ס כדאי לבחור יחד אתו את מסלול ההליכה היעיל ביותר מבחינת בטיחותו ואורכו.

בפן הרגשי, השתדלו להקדיש מדי יום מספר דקות לשוחח עם ילדיכם על החוויות שלו בבית הספר, האזינו לסיפוריו ואפשרו לו להביע את רגשותיו וחששותיו.

לגבי עניין הראיה, ישנם סימנים מחשידים המצריכים לפעול בהתאם, כגון ריבוי טעויות בהעתקה מהלוח, קושי בקריאה מהלוח לאחר שהילד עבר מקום, קושי בלימוד הקריאה, התעייפות מהירה בזמן הכנת השעורים ותלונות על כאבי ראש לאחר מאמץ קריאה מרוכז.

נעליים מתאימות הנן בעלות חשיבות גבוהה. יש לבדוק את שלמות הסוליה, לוודא שאינה שחוקה שהרפידה הפנימית שלמה וחלקה. הסתכלו על החלק החיצוני של הנעל שאינו שבור, סדוק או קרוע. הדגישו לילדים שאסור לבצע פעילויות ספורט בכפכפים או סנדלים.

תזונה נכונה אמורה להוות אורח חיים עבור הילד והחזרה לגן ולבית הספר מאפשרת לנצל את האווירה של "התחלה חדשה". מה מומלץ לאכול בשעות הבוקר? ארוחת הבוקר טרם היציאה לבית הספר חשובה לשיפור הריכוז, למניעת עייפות ורמות כולסטרול ואינסולין נמוכות יותר. הארוחה יכולה לכלול דגנים עם אחוזי שומן וסוכר נמוכים בתוספת חלב, או פרוסת לחם מרוחה בגבינה, טחינה או חומוס. מומלץ כי בארוחת עשר (בגן ובבית הספר) יהיה כריך העשוי מקמח מלא עם ממרח האהוב על הילד. ניתן להוסיף ירקות בצבעים שונים בכריך עצמו או בקופסה נפרדת, כדי לחזק בויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. בנוסף, חשוב לצייד את הילד בבקבוק מים (ולא פטל) ולדאוג לכך שיזכור לשתות.