להקל כדי להעמיק. אילוסטרציה
להקל כדי להעמיק. אילוסטרציהצילום: נתי שוחט. פלאש 90

בימים אלה משלים הרב יצחק ברדע, ראש ישיבת 'משמרת אליהו' ורבה הספרדי של רמת גן, מיזם ענק המבקש "למפות" את התלמוד הבבלי והירושלמי, לתת כותרות וכותרות משנה לסוגיות ולהקל על הלומדים.

על המיזם עליון עמל במשך כעשרים שנה סיפר ביומן ערוץ 7 בהדגישו את חשיבות ספרו החדש ללומד המבקש להתמצא בסוגיה אותה הוא מתכוון ללמוד, לדעת עוד קודם ללימוד מה צפוי בה, אם בירור, דיון, הלכה, אגדה וכיוצא באלה. הספר החדש יסייע, מוסיף הרב ברדע, גם למבקשים לחזור על חומר הלימוד בקצרה.

כאמור, לפרויקט כולו יצא הרב ברדע לפני כעשרים שנה כאשר בתחילה התכוון להפיק מסכת אחת שתסייע לתלמידיו בלימודיהם בישיבה, וממסכת אחת הלך והתרחב המיזם למסכתות נוספות עד שהקיף את התלמוד הבבלי והירושלמי גם יחד.

להערכתו עד כה במשך 1500 שנה לא בוצע מיזם מעין זה בשל המורכבות של כל מסכת, כל עמוד וכל סוגיה, כל אלה כוללים באופן מורכב הלכות, בירורים, משלים, סיפורים ועוד וקיים קושי רב להניב מהמורכבות הזו כותרות וכותרות משנה שיקלו על הלומד.

הרב ברדע נשאל אם הכנתו של המיזם נעשתה באופן אישי עצמאי או שהיו שותפים לו אחרים. "זה פרויקט אישי אבל עשיתי אותו בשני שלבים", הוא מספר. "כתבתי טיוטה שאותה מסרתי לאחרים שיהיו עוד עיניים שיבדקו את הדברים, כי אדם משוחד לגבי עצמו".

בין הבוחנים את טיוטת הפרויקט היו גם תלמידיו שאולי לא העזו לומר לרב שהם סבורים שקיימת טעות כזו או אחרת בספר, אך עצם האמירה שפרט מסוים לא ברור או קשה הביאה אותו עצמו לשקול שוב את הדברים ולעיתים את הניסוח שאולי היה לא ברור ומקשה על הלומד".

באשר לחשש שמא הוצאתו של הספר תניב אחריה מחלוקות בין הלומדים אם אכן הושמו בו הדגשים הנכונים על המקומות הנכונים ואם הכותרות וכותרות המשנה אכן מבטאות את לוז הסוגיה, אומר הרב ברדע כי בתלמוד הבבלי החשש לכך נמוך שכן קיימת הסכמה, פחות או יותר, סביב פרשנותו של רש"י, גם אם יש החולקים עליו, אך בתלמוד הירושלמי הדברים נתונים לשינויי גרסאות ונוסחאות ואת הסוגיות ניתן ללמוד בדרכים שונות ומתוך כך להגיע לוויכוחים והבנות שונות, אך לטעמו אין כאן חשש אלא הבנה שדווקא הוויכוחים מובילים לבירורי הדברים.

לדבריו אלה הוסיף הרב ברדע את חלומו הרחוק ואמר כי הספר החדש כפי שהוא אינו שווה, כלשונו, שכן לימוד רציף מול שני ספרים הוא משימה קשה. משום כך חלומו הוא הוצאה לאור של תלמוד שבתוכו פנימה או לצד הטקסט מופיעות הכותרות וכותרות המשנה המייצרות סדר בלימוד.

כשנשאל אם הוצאה מחודשת שכזו לא תוביל להתנגדות המוכרת בעולם הישיבות מהדפסות חדשות ציין כי אכן "המהדורות החדשות נתקלות בהתנגדות ולכן דפוס וילנא יישאר. המתנגדים אומרים למה להגיש בכפית של זהב ללומד? הוא צריך להתעמק. זה נכון אבל אם יהיה לו קל להבין את השלב הראשון של הלימוד ייוותר לו זמן רב יותר להעמיק".

יתרון נוסף שייכלל במיזם החדש הוא מיספור שורות עמודי התלמוד באופן שיאפשר ללומד איתור מהיר של תחילתה וסיומה של סוגיה, הפניית לומד למקום מדויק כפי שבתורה קיימת חלוקה לפסוקים ופרקים.

"בתורה יש כתובת לכל עניין – פרשה פרק ופסוק. בגמרא אין כתובת, למעט מסכת, דף ועמוד. אבל יש עמודים עם שישים שורות והחיפוש מייאש. מה שעשינו זה שליד כל סוגיה יהיה כתוב המספר שמלמד על השורה שבה היא מתחילה".

ספרו של הרב ברדע נשלח בימים אלה לדפוס. הרב עצמו אינו יודע מתי ייצא לאור ויגיע אל בתי המדרש. לדבריו הדברים תלויים בקצב עבודתם של בעלי המקצוע, כצפוי.