יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

דרמה פוליטית. שופטי בג"ץ קיבלו היום (ראשון) את עתירת מפלגת "יש עתיד" וקבעו כי חבר הכנסת יעקב ליצמן מ"יהדות התורה", סגן שר הבריאות, יפסיק לכהן בתפקיד בתוך 60 יום.

"הוא כמובן יוכל להתמנות לכהונת שר הבריאות ככל משפטה וחוקתה", נכתב בהכרעה. "נשגב מבינתנו מדוע לא עשה ליצמן מעשה וגאל את העתירה המביכה מן הצורך בהכרעה, וזאת על-ידי הצטרפות לממשלה כשר ובא לבריאות העם גואל".

מפלגתו של יאיר לפיד עתרה בחודש מאי האחרון נגד מינוי סגן שר במשרד הבריאות, בטענה כי במשרד כה חשוב יש למנות שר במשרה מלאה.

במערכת הפוליטית מעריכים כי חבר הכנסת ליצמן צפוי להתמנות לשר, לא לפני שיקבל את אישור מועצת גדולי התורה של מפלגתו.

במשך שנים נהגו שתי המפלגות המרכיבות את יהדות התורה - אגודת ישראל ודגל התורה, שלא למנות שרים מטעמן בממשלה, אלא רק סגני-שרים, כדי לא לשאת באחריות לפעולות הממשלה, שחלקן מנוגדות להשקפת עולמן. בשבועות הקרובים ליצמן צפוי לעשות היסטוריה.

הרכב מורחב של חמישה שופטים דן בעתירה: נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור והשופטים אליקים רובינשטיין, סלים ג'ובראן, חנן מלצר וניל הנדל.

השופטים סיימו את פסק הדין "בהארה מאלפת", כלשונם, בדבר משמעותו של תפקיד השר בישראל. "הרב שמשון רפאל הירש, שחי בגרמניה במאה ה-19, הסביר את המשמעות של השמות 'שרי – שרה' בפירושו על החומש בספר בראשית (בראשית יט, טו). הוסבר כי אחד מהשורשים בעברית המורים על מושג השלטון הוא 'שור', ומשורש זה צומחת המילה 'משורה'. וכך כתב: 'המשורה איננה מידת אורך, אלא מידת היקף... השר קובע מידה, שומר על המידה ומחזיר כל דבר למידתו הראויה לו.

'ואכן, השר אינו שליט עליון; אלא הוא פקיד בכיר, הכפוף למרותו של השליט העליון. הוא ממונה על תחום מסוים; ועליו לדאוג, שהכול יתנהל שם בשיעור ובמידה – של חוק שנקבע... ועוד מתברר מדברי רבותינו (בבא בתרא פט ע"ב), ש'משורה' היא מידה קטנה ביותר... הווה אומר: המשורה היא מידה עדינה ומדויקת לדברים בעלי ערך רב; שכן, רק דברים שערכם הוא רב, נמדדים במידה כה קטנה...'".

השופטים הדגישו כי ''גם מדברים אלה ניתן לעמוד על הייחוד בתפקידו של השר, ועל השוני בינו לבין סגנו – כל אחד על פי מהות והיקף תפקידו''. 

יאיר לפיד: נגמרה תקופת הקומבינה

יו"ר מפלגת ''יש עתיד'', יאיר לפיד, הגיב לפסיקת בג"ץ ואמר כי האינטרס הציבורי ניצח את האינטרס הפוליטי, כלשונו. "בג"ץ הודיע לממשלת ישראל שנגמרה תקופת הקומבינה הפוליטית- לאזרחי ישראל מגיע שר בריאות במשרה מלאה. מערכת הבריאות היא אחת המערכות הסבוכות והבעייתיות ביותר שיש במדינת ישראל ומגיע לה שר שיוכל למלא את התפקיד עם כל הסמכויות והאחריות הנדרשת משר במדינת ישראל".

''כמובן שלא מדובר במלחמה נגד החרדים, אלא נגד תרבות הקומבינות והג׳ובים״, הדגיש לפיד.

מלשכת סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נמסר, "קיבלנו את פסיקת בג"צ ונלמד את משמעותה. הנושא יובא לדיון בפני חברי מועצת גדולי התורה שיתנו הכרעתם וכך ננהג".