פנייה לבית דין בסכסוך ממוני, במקום לבימ"ש אזרחי, היא חובה הלכתית. בית משפט
פנייה לבית דין בסכסוך ממוני, במקום לבימ"ש אזרחי, היא חובה הלכתית. בית משפטצילום: פלאש 90

הפרקליטות הגישה היום (ראשון) בשם רשות מקרקעי ישראל כתב תביעה לבית משפט השלום בבאר שבע נגד מיכה פרץ ממושב מבטחים, בגין שימושים בלתי חוקיים, שביצע יחד עם אשתו והוריו במשקים חקלאיים.

מדובר בשימוש לצורך תעשיה ואחסנת סחורות, שהועברו, בין היתר, לרצועת עזה ולארגון חמאס. יש לציין כי בגין עבירות אלו הוגש לאחרונה גם כתב אישום נגד פרץ.

האגודה השיתופית מבטחים נתבעת אף היא במסגרת תביעה זו, בשל העובדה כי לא פעלה למניעת פעילות בלתי חוקית במשקים ולא מנעה מבני משפחת פרץ להקים מבנים לא חוקיים במשקים, חרף החובות המוטלות עליה במסגרת הסכם המשבצת ובניגוד לנהלי המינהל.

מכתב התביעה עולה כי במרוצת השנים, הפיקו הנתבעים רווחים מן הפעילות הבלתי חוקית הנערכת בשני משקים חקלאיים שברשותם, אשר הוענק ע"י רשויות המדינה לאגודה השיתופית ולמתיישבים- בעלי זכות בנחלות- לשם יישוב הארץ ועיבודה החקלאי. חלק מהרווחים מגיעים באופן ישיר מגורמי טרור ברצועת עזה.

המדובר בשימושים נרחבים בשטח של למעלה מ-11 דונם, בו נבנו בין היתר, באופן לא חוקי, מחסנים, אשר שימשו לאחסנת סחורות שהועברו לרצועת עזה ולארגון חמאס.

נזכיר כי בכתב האישום החמור שהוגש  פרץ מיוחסות לו עבירות של מגע עם סוכן זר, קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמתו בישראל, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, פעולה אסורה ברכוש טרור ועוד. בית המשפט העליון החליט לעצור את מיכה פרץ עד תום ההליכים המשפטיים כנגדו ומשפטו מתנהל.

על פי כתב התביעה, התנהלות הנתבעים, במשקים שבמבטחים, נערכה כאמור שנים רבות ללא קבלת אישור או הסכמת הרשות מקרקעי ישראל, שהתריעה בפני הנתבעים בעבר כי פעולתם אינה חוקית, ותוך חריגה בוטה מהחלטות מועצת מקרקעי ישראל ונהלי הרשות, מתנאי הרשות שניתנה לנתבעים לצורך התיישבותם בנחלה, כל זאת מבלי לשלם דמי שימוש עבור השימוש המבוצע או תשלומים אחרים לרשות מקרקעי ישראל, הכל לשם הפקת רווח על חשבון קופת הציבור.

"המדובר בשימושים נרחבים הנמשכים שנים ארוכות ונושאים אופי "מתפשט ומתרבה", משל היינו לא במדינת ישראל, כי אם 'במערב הפרוע'", נכתב בכתב התביעה.

בתביעה זו, מבקשת המדינה מבית המשפט לשים סוף לתופעה שבמסגרתה בעלי הזכויות בנחלות חקלאיות משתמשים בנחלות למטרות עסקים לאחסנה, בתי מלאכה ועוד ולתת צו המורה על הריסת מבנים בלתי חוקיים במשקים של משפחת פרץ, צו מניעה קבוע למניעת כל פעילות בלתי חוקית במשקים וכן תביעה כספית בסך 809,775 ₪ עבור דמי שימוש לרשות מקרקעי ישראל בגין שימושים בלתי חוקיים שנערכו ונערכים במשקים.

"תובענה זו מוגשת אפוא, על מנת להשיב לציבור את אשר נגזל ממנו וליתן תמריץ כלכלי שלילי להמשך הפעילות הבלתי חוקית. תמריץ שלילי זה יינתן, כאשר תפגע כדאיותה הכלכלית של הפעילות הבלתי חוקית הנערכת בנחלות", נכתב בכתב התביעה.