פרות
פרותצילום: פלאש 90

פורום חותם המאגד את מכוני המחקר התורניים הוציא אמש (ראשון) דף עמדה המתייחס להצעת חוק יסוד של ח"כ איל בן ראובן מסיעת המחנה הציוני, המציעה לעגן את זכויות בעלי החיים בחוק יסוד כבעלי מעמד עצמאי.

בדף העמדה, שנשלח לחברי ועדת החינוך של הכנסת העוסקת בנושא בעלי החיים, מוסבר כי הצעת החוק תביא לטשטוש ההבדל בין בני האדם לבעלי החיים, וחתירה להשגת שוויון זכויות מוחלט לבעלי החיים, כפי שדורשים ארגוני בעלי חיים שונים בארץ ובעולם.

"מדובר בהצעת חוק מהפכנית שעולה לראשונה לדיון ציבורי. ההשלכות הנגזרות מהצעה זו הן רבות ומגוונות הן בהיבט החקלאי, והן מההיבט הציבורי", נכתב בדף העמדה.

ב'חותם' מזהירים כי הצעת החוק "עלולה לפגוע באיזון הקיים שבין שימוש בבעלי החיים לצרכיו של האדם מול הצורך בדאגה לרווחתם, תוך מגמה להגיע למצב בו בעלי החיים מוגדרים כשווי זכויות לאדם".

"בעלי החיים משמשים כיום את האדם לצרכים רבים ומגוונים, אספקת מזון לכלל האוכלוסייה, ביגוד, פיתוח אמצעים רפואיים ועוד, הצעת חוק זו יכולה באופן מעשי לגרום לביטולם של כל אלה", נכתב בדף העמדה בהתייחס לכוונת מגישי הצעת החוק להותיר בידי בית המשפט העליון לקבוע אילו פעולות יותר לבצע בבעלי החיים ואילו לא.

ב'חותם' דוחים את הניסיון להקנות מעמד נפרד לבעלי חיים ומדגישים כי על פי התורה הם מוגדרים כרכוש האדם:

"התורה מתייחסת לבעלי החיים כרכושו של האדם ומותר לו לבצע בהם את כל הפעולות הקנייניות שהוא מעוניין לערוך בהם ולהשתמש בהם כפי רצונו וצרכיו. נתינת מעמד לבעלי חיים כזכות עצמית, משנה את האיזון הראוי שבין חלקי הבריאה השונים, ואף יכולה לגרום לזילות של ערך האדם, מכיוון שכאשר נותנים לבהמה זכויות דומות לאדם, אזי הופכים את האדם במובנים מסוימים לדומה לבהמה, ומטשטשים את עובדת מטרתו של האדם להוביל את הבריאה ולפעול לתיקונה".

בחותם מדגישים את עמדת ההלכה בעניין צער בעלי חיים על כך שיש להימנע עד כמה שניתן מפגיעה בבעלי החיים: "התורה אוסרת לצער או להכאיב לבעלי החיים, לשסות אותם זה בזה ועוד, אך מתוך ידיעה שהאדם הוא 'נזר הבריאה', ובשל כך עליו לדאוג שגם בעלי החיים שבסביבתו יזכו ליחס הולם. מותר לו לרדות בדגת הים ובחיות הארץ, ולהשתמש בהם לצרכיו השונים, הן לצרכי אכילה ורווחה והן לצרכי מצווה כגון הקרבת קרבנות, אך לא מתוך התאכזרות חלילה".